Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1381306
Idag var det ju hyfsat varmt ute och min slår av och på med några sekunder mellanrum. Hör klick varje gång den slår av och på så det är ju lagom irriterad ljud. Så ska det inte vara för så betedde sig inte ac för några år sedan. Jag har haft bilen 16 år och kan den.
Svaret att så ska det vara köper jag inte. Kompressor kommer ju dö i förtid när det slår av och på hela tiden.
Skulle verkligen vara kul om någon hittad felet varför den uppför sig på detta sättet. Visst skulle jag kunna lämna in den och fylla hela systemet med ny gas och garanterar rätt mängd men känns ju som bortkastade pengar om det inte hjälper ☹️
#1381321
Kollade min gamla V70 häromdagen, det blir bra med kyla men man hör tydligt reläklicken från ACC/ECC; ca en sekund på, fyra sekunder av. Eller om det nu är tvärtom.
Det där måste ju vara en intermittensfaktor som mjukvaran i ACC:n har kommit fram till som "lämplig" med tanke på kylbehovet. Frekvensen är såpass hög så att det inte kan vara så att temperatursensorn i kupen säger att temperaturen är okej och kompressorn stannar och sen går den igång igen när det blir för varmt igen. Det skulle ha blivit mycket lägre frekvens.
Intermittensfaktorn borde rimligen vara baserad på fläkthastighet och kanske utetemperatur. Kör man låg fläkthastighet så borde mjukvaran kunna vänta längre med att dra igång kompressorn? Likaså om det inte är extremt varmt ute.. Ska kolla mer på beteendet. Mest störande är att jag inte vet om den kanske gjorde precis så här redan när bilen var ny :-)
Det hade varit intressant att kolla om utetemperaturgivaren mäter rätt..
#1381340
Med de korta intervallerna borde väl temperaturförändringen inte hinna bli så stor utan att avslaget istället beror på tryckökning eller tryckfall? Det sitter ju givare både på lågtryckssidan och högtryckssidan. Nu är jag inte AC-expert men ett test skulle väl kunna vara att brygga tryckvakten på lågtryckssidan temporärt och se om man får ett förändrat beteende. Ökar PÅ-intervallet då så måste det väl vara för lite gas?
#1381344
Jag har haft 8 bilar med AC nu.
Någon var hyffsat ny, och andra betydligt äldre.
(Vi har alltid 2 bilar. En skaplig och en slit och släng)

ALLA har magnetkopplingen slagit av och till på i intervaller. Korta eller långa intervaller beroende på hur hårt den jobbar.
Skapligt ny bil, som gammal och sliten. Samma sak.
På slitna med stort spel i kopplingen hörs tillslaget mycket mer OCH man kunde tom känna till/frånslagen i bilen som ett litet ryck i vissa lägen. Försvinner varje gång med shimsning.

Undantaget är våran senaste Rav4 IV från 2013 där kompressorn inte har någon magnetkoppling. Där reglerar det på annat vis, och DET är ett system som JAG oroar mig för i framtiden.
Magnetkopplingens till och frånslag är så beprövat, "lätt" att serva kopplingen, och stannar helt utan mediat. Tex stenskott på kondensorn.
Det gör inte en direktdriven kompressor, så det drar nog med sig betydande problem.
#1382950
Har satt buntband på kompressorhjulet idag. Bläää vad trångt det är på en S70!!!
Två mellanstora buntband fick jag dit med mycket möda och stort besvär, och ett litet instucket lite sisådär. Hoppas det räcker, men det vet jag inte förrän jag fått dit en ny tryckvakt. Den gick i två delar, ny beställd och levereras nästa vecka.
#1382958
MarcusJ skrev: tis 02 jun 2020, 18:12 Bläää vad trångt det är på en S70!!!
Du glömde att lyfta ur motorn!!! :-D
Håller med, det gäller att ha små händer och oändligt tålamod (har V70 mk 1, samma mek-design)... De nyare bilarna har uppenbarligen någon centimeters extra frigång mot krockbalken.
#1384173
Jag satte också buntband, och det var hyfsat besvärligt tack vare det obefintliga utrymmet.
Nu väntar jag bara på att tryckvakten ska dimpa ner i posten. Den gamla var en tvådelad rostklump.

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]