Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pwassvik
#1385805
Hej ni som har erfarenhet av xc90 7-sits. Det visade sig att istället för en bulle i ugnen så fanns det två... så vi skall gå från 4 till 6 plus hund.

Hur funkar denna i vardagen? Är det något ni skulle rekommendera eller avråda? Var får man egentligen plats med bakom tredje raden?

Har idag en xc70 -16 som jag tänkte jag skulle ha länge men det går ju inte nu..

Vad skall man ha och vad skall man undvika, bör hamna under 400k.
av SundanceKid
#1385826
Undvik första årsmodellerna.
Köp gärna en 2018 eller framåt.
Allra helst en helt ny om du tänkt ha ett tag, nya volvo är dyra att laga.
Det bästa valet i din sits är nog en VW Sharan
av V70_2005
#1385829
Hade Sharan innan. Grymt med skjutdörrar och bra säten i tredje raden. Funderade på en till men då den blev rätt dyr om man ville ha den största motorn (liten på XC90-språk) och utrustning var inte prisskillnaden så stor till en XC90.

XC90 funkar fint till 6 pers, se till att få en med ventilation till tredje sätesraden (viktigt), man kör med bara en stol uppe bak om man är 6 pers. Sen blir det lite instängt utan egen dörr där bak men det är samma på alla bilar om du inte köper typ en Multivan med två stolar per rad i tre rader eller liknande.

Bagaget i XC90 i sjusitsläget är ok, det går att åka till ICA. Vi har varit i fjällen 2 vuxna +4 barn men då blir det takbox. Om du ska ha hundbur och barnvagnar...

Med barnstolar och sånt tyckte jag nog ändå Sharanen var bättre dock.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1385831
Vi har varit supernöjda med våra XC90.
Skaffade först en 2016 när vi fick vårat 4e barn.
En D5a som rullade 8000mil utan större problem.
Numera en 2020 T8 som är ännu bättre.

Bagage får man in en del, men med barnvagn så är det takbox som gäller om man ska åka längre sträckor.

Förra året åkte vi i Europa och ner till Kroatien utan takbox (och barnvagn). Inga problem men man får surra fast lasten så inte personen i 3e raden utsätts för allt för stora risker när bara ena sätet är uppe.

Som nämnts ovan, satsa på AC för 3e sätesraden och gärna panoramatak.
Dubbelkolla också så du tar en stereoanläggning med högtalare längst bak (de hade ändrat så vi fick inte med det i vår nya bil med standard stereo vilket gör att man knappt hör något där bak)
av onemangang
#1385994
Köpte en Kodiaq sportline med 7 säten. Typ 200k billigare än volvo xc90. Hade köpte en beg xc90 7 sits nu i efterhand. Saknar volvos system. Fast den är seg och skit. Spotify mm utan mobil är nice tycker jag. Pluss att tanten är less på Skodan.
Användarvisningsbild
av sony
#1386063
Jag har en 2017 april har aldrig haft problem med den. Funkar bra men om du ska använda tredje raden leta efter en med AC bak. Jag köpte en ny bil och missade kryssa i den. Ångrar så mycket. Kanske här i SWE märker man inte att den saknas men i varmare länder saknar jag den
av troubleshooter
#1386075
Nackdelen med dem är att bilskatten är en bit dyrare under de tre första åren, tittade på en Dodge Durango tidigare och den skulle hamna på nästa 20000/år i skatt under de 3 första åren
Det dåliga andrahandsvärdet är en annan sak som amerikanska SUV:ar dragits med , men i övrigt en skön bil att köra/åka i med underbar komfort och känns inte under motoriserad som vissa andra..... ;-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1386076
troubleshooter skrev: fre 19 jun 2020, 18:12 Nackdelen med dem är att bilskatten är en bit dyrare under de tre första åren, tittade på en Dodge Durango tidigare och den skulle hamna på nästa 20000/år i skatt under de 3 första åren
Det dåliga andrahandsvärdet är en annan sak som amerikanska SUV:ar dragits med , men i övrigt en skön bil att köra/åka i med underbar komfort och känns inte under motoriserad som vissa andra..... ;-)
Den jag länkade till kostar 3341:-, förmodligen för det är en E85, ingen skillnad år 1-3 mot senare...

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]

Martins S90-98

Jag tror tillgången på kunskap och pro[…]

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]