mortimer skrev: ↑fre 10 jul 2020, 19:45
Hej. Jag är i startgroparna för bilbyte och det lutar mot en V90 T4 2018/2019 med 3-5000mil på mätaren. Ingen specifik bil utsedd änsålänge. Vart i motorutrymmet ska jag lyssna och spela in ev. oljud; fronten, mot torpedväggen, höger sida(vid generator) eller vänster sida (vid luftfilterburken) ? Eller måste jag helt enkelt lägga mig under bilen (förstått det som balansaxelmodulen sitter monterad underst i motorn).
Har inte följt denna tråden sista 3-6mån så är inte uppdaterad med om det tillkommit någon lösning som håller eller vilka motoret/chassienr e.dyl som problemet inte existerar på ?
Som jag förstår det så har majoriteten av bilarna som blivit åtgärdade i tråden ändå blivit någorlunda tysta.
Sen får man väl skilja på vanligt motorljud och sånt där något uppenbarligen låter illa på grund av mekaniskt slitage, jämför turboljud eller kass lagring i en generator.
Rakt framifrån när någon annan torrgasar mellan 1500-2000 rpm tycker jag man urskiljer oljudet bäst, se taggade klipp i trådstarten för jämförelse.
Uppdaterade axelpaket finns antagligen till de flesta motorkoder. Vilka nummer och från vilka chassinr. de sitter monterade är nog en nära nog omöjlig uppgift att ta på sig att reda ut.
Exempelvis så fanns det uppdaterade paket, som sitter i min -14 nu, på marknaden redan -16 i andra bilar med D4204T5.
Nuvarande: V60 D4 -14 Momentum BE II D4204T5 M66. Med premium balansaxelvissla.
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64