Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fitur
Hej,
Jag fick hjälp av en hel del hjälpsamma människor här på forumet för ungefär 5 år sen. Nu är min V50 (2012) på reparation och får en ny växellåda. Sannolikt handhavandefel och nu ska även sambon ta körkort så jag tänker att jag säljer pärlan när den är reparerad och istället köper en nyare Volvo med automatlåda och andra nymodernigheter.

Mina tankar lutar mot V60 (2017), V60 Cross Country (2017), XC60 (2017-2018) eller en V90 (2018).
Min budget ligger omkring 250.000kr och jag behöver alltså en diesel/bensin med automatlåda och plats för sambo och två mindre barn i framåtvända barnstolar.

Alla bilar faller mig i smaken men just V60 (vanliga och Cross Country) gillar jag mest.

Vilken bil är bäst för mig och varför?
Vilken av bilarna bör jag hålla mig undan ifrån?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Hej,
Det kommer garanterat röster om att du ska undvika den nya 4-cyl motorn (VEA) med den 8-stegade automatlådan, då dessa motorer har flera olika problem som drabbar vissa ägare.
Jag har dock kör min snart 11.000 mil utan några större problem...
En mer beprövad maskin är den äldre 5-cyl motorn med 6-stegad automatlåda. På slutet satt dessa enbart i AWD-modellerna med dieselmotor.

V60 har ett ganska "svängt" bagage invändigt, min bedömning efter att ha gått från V50 är att V50 är mer lättstuvad där bak.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag instämmer. Har kört min T5 -15 i nästan 17000 mil. Hade verkligen tänkte byta tidigare men det är lite som att sälja själen, så ägandebetyget blir högt.
Behöver du awd? Om inte, köp en fwd så får du nya 8-stegade lådan.

Saker jag uppskattar: premium sound, fjärrstart och sportstolarna med alcantara, eller egentligen hela r-designpaketet.
Är ni flera förare på samma bil, elstolar med minne.
Min bil har inte keyless, och det saknar jag.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Kan lägga till att min bil är Summum-utrustad med det mesta...

Den saknar dock, fritt ur minnet:
Laminerade rutor (som jag valde till på V50n vid beställning)
TV och DAB-radio
Vidvinkelkameran fram
RSE-skärmarna i främre nackskydden
Barnstolar bak (har värme istället)
Eluppvärmd vindruta
Användarvisningsbild
av aanton
Kör också en V50 -12 och gått 14.000 mil, när rasade lådan? Jag har också kollat på V60 (-15 till -17) som utbytesbil mot min V50. Min uppfattning är att det skiljer nästan 50 kkr mot XC60 i samma årsmodell?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Måste be dig att ut och provköra. Själva föll vi för XC60 denna gång. Haft V50 och V60 tidigare, samtliga är enligt mig mer behändiga för oss i vardagliga livet än V90 som är lite av ett halvt slagskepp enligt oss. XC60:n är till och med smidigare i stadstrafik än V60 och har en kortare svängradie, dessutom sitter man lite högre och får en bra överblick samt en trevligare höjd att lasta i och hoppa in och ut ur samt däck och fjädring som har lite större spel då att köra i stan är värre än att "bo på landet" idag, här är det gupp och annat överallt och fler byggs det ;-)

Vill man ha lite mindre fasta kostnader finns det FWD och därmed ca 3-4000kr billigare per år?

Vad det gäller problem med VEA så kan man ju som vi läsa ut felkoder vid provkörning (hade med vidadice) samt har 17000 mil eller vad man nu får vis Volvia då vi köpte hos Volvo åf. Sen rullar ju de flesta med så antingen är det ett problem som uppmärksammats mer här än hos gemene ägare för att vi bryr oss om våra fordon eller så är det kanske inte så farligt, hur som rullar de ändå vidare.
av fitur
fjohan82 skrev:Hej,
Det kommer garanterat röster om att du ska undvika den nya 4-cyl motorn (VEA) med den 8-stegade automatlådan, då dessa motorer har flera olika problem som drabbar vissa ägare.
Jag har dock kör min snart 11.000 mil utan några större problem...
En mer beprövad maskin är den äldre 5-cyl motorn med 6-stegad automatlåda. På slutet satt dessa enbart i AWD-modellerna med dieselmotor.
TommyP86 skrev:Jag instämmer. Har kört min T5 -15 i nästan 17000 mil. Hade verkligen tänkte byta tidigare men det är lite som att sälja själen, så ägandebetyget blir högt.
Behöver du awd? Om inte, köp en fwd så får du nya 8-stegade lådan.
Tack för tipset! Ska jag satsa på motorn trots att den 5-cylindriga anses vara mer beprövad? Antar att jag får leta mer efter den äldre och då även kan råka på en högre skatt, försäkring osv.
Jag behöver inte en jättestark bil, då jag redan är van med en D2:a. Har jag fel i att AWD-varianten är D4 och uppåt?
av fitur
aanton skrev: tis 16 jun 2020, 08:27 Kör också en V50 -12 och gått 14.000 mil, när rasade lådan? Jag har också kollat på V60 (-15 till -17) som utbytesbil mot min V50. Min uppfattning är att det skiljer nästan 50 kkr mot XC60 i samma årsmodell?
17.000 har min gått innan jag lämnade den på verkstan. Båda packningar i växelhuset (heter det så?) var spruckna och majoriteten av oljan i det slutna systemet hade läckt ut och gjort att växellådan skurit sig. Jag har inga lampor eller meddelanden som indikerar några som helst problem och eftersom det är ett slutet system så är enda sättet för mig att kontrollera genom att se en oljefläck på min parkeringsplats.
Användarvisningsbild
av aanton
för att gå tillbaka till frågeställning; hur skiljer sig en V60 D4 AWD tidig faceliftmodell typ år 2014 mot de sista versionerna som gjordes 2016-2017? Är det växellåda som skiljer eller vad är största skillnaden mellan årsmodell 2014 mot 2017?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är inga större skillnader alls... Möjligen blev även den 5-cyl motorn Euro 6 sista året?
Volvo 240 B230F går fettigt

och då pendlat mellan 0,2-0,8 men eftersom […]

Ojämn gång

Marelli-spjällhus är en möjlig fakt[…]

Denna videon tror jag visar vad du behöver. h[…]

Dimljus v70 97

Hej. Någon som kan förklara hur jag ko[…]