Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Mamel
#1385303
Hallå,
Jag tänkte jag skulle lägga upp en liten dagbok om en rättstvist under uppsegling.

Kort bakgrund: I april 2020 köpte jag en Volvo V70 2016 av en bilfirma. Två veckor efter köpet upptäckte jag att det läckte in vatten i bagageutrymmet när det regnade. Läckaget kom, visade det sig efter felsökning på en Volvoverkstad, från en otät sidoruta.

Bilfirman ville först undersöka min och bilfirmans säljares försäkringar. Båda nekade dock att betala ersättning. Nästa förslag från bilfirman var att jag skulle slå ett hål i rutan för att det skulle se ut som en försäkringsskada. Jag avvisade givetvis förslaget. Slutligen uppgav bilfirman att jag kunde lämna in bilen till Volvoverkstaden för avhjälpande, men man ville inte bekräfta detta skriftligen. Jag vidhöll därför mitt krav på prisavdrag. Bilfirman skrev då i ett mejl att "vi väljer att köpa tillbaka bilen". Jag förklarade att jag varken ville eller var skyldig att acceptera en hävning/återköp och att kravet kvarstod.

Så ser tvisten ut i korthet. Har gett bilfirman en deadline till idag innan jag vidtar rättsliga åtgärder. Jag gissar att det kommer att gå till domstol. Fortsättning följer...
av Lövet
#1385472
Att köpa tillbaka bilen är en mer generös kompensation än prisavdrag eller avhjälpande så det är inte säkert att du vinner
Användarvisningsbild
av Cotag
#1385475
Rättsliga åtgärder kring en otät sidoruta där säljaren erbjuder sig att köpa tillbaka bilen?
Användarvisningsbild
av sura56
#1385485
Lycka till
av frippe64
#1385509
Vad gäller tvisten?
Handlaren har erbjudit åtgärd på märkesverkstad alternativt att köpet hävs.
Att få köpet hävt är det längsta man kommer i enlighet med konsumentköplagen.
av Mamel
#1385513
frippe64 skrev: tis 16 jun 2020, 08:34 Vad gäller tvisten?
Handlaren har erbjudit åtgärd på märkesverkstad alternativt att köpet hävs.
Att få köpet hävt är det längsta man kommer i enlighet med konsumentköplagen.
Så är det i o f s, men en säljare kan inte mota ett krav på prisavdrag genom att erbjuda hävning. Någon sådan rättsregel finns inte.
Användarvisningsbild
av freak1
#1387885
Hur har det gått??
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1387897
frippe64 skrev:Vad gäller tvisten?
Handlaren har erbjudit åtgärd på märkesverkstad alternativt att köpet hävs.
Att få köpet hävt är det längsta man kommer i enlighet med konsumentköplagen.
Nja, de erbjöd det muntligt och Volvo ÅF brukar vilja ha det skriftligt så de kan driva in sina pengar.

Men hur som hade jag lämnat tillbaka den om det var jag. Alternativt har man en knäckt ruta en morgon som de fixat på natten så får en själv betala självrisken, lite väl mycket maffiametod och föga troligt men folk är högst irrationella
av Mamel
#1394835
Liten uppdatering: Nu har jag fått skriftligt att jag kan låta en Volvo-verkstad åtgärda läckaget, så jag låter mig nöja med det. (FYI så behöver man egentligen inte nöja sig med det. Rätt till prisavdrag finns även om man väljer att inte avhjälpa felet utan tar pengarna i stället.) Däremot vägrar handlaren att ersätta mig för mina utlägg för felsökning av läckaget, cirka 1 500 kr, och för ett batteri som var slut och som vi skriftligen kom överens om att handlaren skulle stå en tredjedel av kostnaden för, ca 900 kr. Några skäl har inte angetts. Min gissning är att handlaren tror att jag inte orkar bråka om ett så litet belopp.

Vårt senaste telefonsamtal blev lätt absurt. Jag råkade säga fel namn på företagets vd, varvid säljaren blev arg och uppmanade mig att visa respekt...
av Mamel
#1394897
Ytterligare en uppdatering: I morse skickade jag över ett utkast till stämningsansökan till bilfirman. Fick svar nu för en timme sedan, men inte från bilfirman utan från bilens förre ägare(!) som skriver att han vill ersätta mig. Det blir bara mer och mer absurt detta.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]