NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe64
#1384649
Lahunka skrev: ons 10 jun 2020, 22:25 Hej,

Tack för svaren! Funkade inte alla bilder? Ska kolla på de.

Men jag ska prova lossa skruven mitt i bilden, (Baksida motor), Testa nr 5 verktyget och ställa in remskivan. Så får vi se om de funkar helt enkelt.

Anledningen till att jag skrev om jag skulle kolla ventilerna som nästa steg va för att dessa kanske kom i så pass mycket osynk när jag först hade lossat remskivan och satte tillbaka den helt ovetandes om att remskivan skulle synkas och startade bilen. Om jag inte nämnde det i tidigare inlägg så gick drivremmen när jag körde bilen och motortempen gick mot rött, körde hem i 10km/h och stannade bilen på uppfarten när motorn va så pass varm. Bytte rem och på med remskivan. Bilen startade inte så då bogserades bilen för en rullande start och när kopplingen släpptes så lät de som ett trögt klunk, innan motorn började varva, typ som att metall hade bränt fast ytligt. Men sen lät de inget mer. Men eftersom motorn inte tände så förstod jag att de måste ha varit något med remskivan.

Så jag börjar med att utesluta remskivans position det är fel på.
Jag förstår fortfarande inte hur ventilerna skulle kunna påverkas av remskivan till multiremmen.
Kamkedjan och allt annat sitter ju innanför transmissionskåpan och kan väl inte påverkas av remskivan?

Sen blir det lite rörigt när du återanvände en tråd som handlar om kamrem...
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1384658
Ah, då har jag bidragit till oredan, den motorn har ju för sjutton kedja

Då är det väl bara att nolla med tappen och låsa remskivan med tolken för vevaxelgivaren?
av Lahunka
#1390719
Hej,

Jag vill bara uppdatera och säga att jag nollade vevhjulet med verktyget. Bilen startade inte ändå. Misstänkte ventilerna då jag startat bilen med vevhjulet felmonterat. En bekant skruvade av topplocket och mycket riktigt, samtliga ventiler va helt krökta. Därav ingen komp.

Lösning. Ny beg. topplock. Nu startar bilen. :-D
Senast redigerad av 1 Lahunka, redigerad totalt 0 gånger.
av frippe64
#1390994
Lahunka skrev: ons 15 jul 2020, 06:38 Hej,

Jag vill bara uppdatera och säga att jag nollade vevhjulet med verktyget. Bilen startade inte ändå. Misstänkte ventilerna då jag startat bilen med vevhjulet felmonterat. Skruvade av topplocket och mycket riktigt, samtliga ventiler va helt krökta. Därav ingen komp.

Lösning. Ny beg. topplock. Smeckade dit de. Nu startar bilen. :-D
Jag förstår fortfarande inte sambandet med kamdrivningen.
Hur kan den påverkas av att remskivan lossats?
Hur många kuggar fel satt kammarna?

Någon som begriper detta, och kan förklara?
Nu kommer jag inte kunna sova...
av Lahunka
#1391030
Jag kan bara anta, men remskivan/vevhjulet styr kanske ventilernas timing? Det sitter ju tänder runt remskivan med jämna mellanrum utom på ett ställe där det typ saknas en tand så det blir ett större mellanrum, de måste vara någon sorts trigger till något.

För när drivremmen gick av, krypkörde jag hem, ställde bilen, bytte drivremmen och monterade remskivan i fel position (kommer inte ihåg hur mycket jag förskjöt skivan första gången tyvärr), bilen startade inte, första starten lät som ett dovt klunkljud i motorn. Sen dess hade bilen stått still och misstänkt remskivan hela tiden. Men när jag inte fick komp fast jag nollade remskivan så förstod jag att de måste va ventilerna för jag provade med att byta tändstift, körde startgas, kopplade ur spridarna, you name it. Efter det fokuserade jag på ventilerna och där var problemet i alla fall.

Här är en liten videosnutt när topplocket är av, om ni klickar på länken kommer ni till min dropbox.
https://www.dropbox.com/sh/58t8ipen6njr ... Tj3oa?dl=0

Ventilerna
ventiler.jpg
ventiler.jpg (232.89 KiB) Visad 357 gånger
av frippe64
#1391157
Tänderna på skivan är trigger för vevaxelgivaren, men detta har bara med tändning och insprutning att göra.

Det var inte så att du drog motorn baklänges?
Det ska man undvika då vissa kamkedjespännare kan slacka kedjan så den kuggar över.
Jag vet inte om kedjespännaren är så på denna motor.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]