Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1383336
Om du bara använder en billigare OBD2 läsare så ser den bara några av koderna. Det kan finnas felkoder som du behöver en mer avancerad läsare för att se, bland annat just motorstyrningen har jag för mig. Jag minns inte vad de brukar säga är de enda som de får fram med de billigare varianterna...

EDIT: Kom på att min bil betedde sig jävligt underligt när jag hade dåligt med batteri, men då borde du ha sett något meddelande om det också...
#1383435
Får man felkoder från DDM och CEM så har man en Volvonpassad scanner.

Märkligt att inte ECM hade något när lampan lyst.
Märkligt också att den slocknar UNDER FÄRD och så snart efter felets uppträdande som trådskaparen beskriver det.

Knas med ECM är ju nära att tro.
Eller, varför inte problem med strömförsörjningen som föregående är inne på.
Det är fullt möjligt för alla symptomen och väl värt att kolla upp.
#1383604
Test körde den idag igen den funka vanligt i en halvtimme sen började den igen och när jag starta 2 gången luktade de nästan bränt men de förvann ganska snabbt
Den vill köra men inte under 2000 varvtal då börja den hacka och vibrera som om fel växel är i
#1383620
Nillsonm skrev: lör 06 jun 2020, 07:35 Börja fundera om de kan ha med nån drivaxel att göra när jag läser om likanande problem fast de stämmer inte helt men nästan
Drivaxlarna står ju stilla när bilen står stilla.
Och är direkt kopplade till bilens hastighet.
Inte motorvarvet.

Snarare havererat svänghjul då, men det brukar låta som bara....

Eftersom motorlampan lyser eller har lyst och inga felkoder från ECM går att läsa ut, så luktar det ECM bekymmer. (Eller strömförsörjningen)

Frågor:
Felkoder lästes med tändningen på?
Inte med tändning av?

Och bilen hade inte varit strömlös mellan lysande lampa och felkodsläsningen?
#1383632
MickeM skrev: lör 06 jun 2020, 09:55
Nillsonm skrev: lör 06 jun 2020, 07:35 Börja fundera om de kan ha med nån drivaxel att göra när jag läser om likanande problem fast de stämmer inte helt men nästan
Drivaxlarna står ju stilla när bilen står stilla.
Och är direkt kopplade till bilens hastighet.
Inte motorvarvet.

Snarare havererat svänghjul då, men det brukar låta som bara....

Eftersom motorlampan lyser eller har lyst och inga felkoder från ECM går att läsa ut, så luktar det ECM bekymmer. (Eller strömförsörjningen)

Frågor:
Felkoder lästes med tändningen på?
Inte med tändning av?

Och bilen hade inte varit strömlös mellan lysande lampa och felkodsläsningen?
Tändningen va på under felkodsläsningen
Ström lös som stått still avstängd? Så jo

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]