Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1379956
Kolla på trodo.se , AutoDoc.se eller skruvat.se någon av dom bör ha. Den jag köpte och bara använde den lilla bryggan med elektroder köpte jag begagnad på bildelsbasen.se . Orkade inte leta ny då sist jag letade fanns den bara ihop med pedalstället.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1380060
affie skrev: fre 15 maj 2020, 15:52 ..Läste på en engelsk sida att en gammal givare hade 0.33 Kilo-Ohm till 4.6 Kilo-Ohm samtidigt som en ny hade mellan 0.22 Kilo-Ohm till 3.0 Kilo-Ohm.
Ja det är helt enkelt kolbanan som nöts ner och då ökar resistansen. Det kan man kompensera genom att parallellkoppla ett yttre motstånd så att ECU:n tycker det ser okej ut men då flyttar man förstås punkten en aning där farthållaren anser att man trampat ner kopplingen.
Livslängden verkar öka dramatiskt om man smörjer kolbanan med lite fett eller vaselin, mina två första givare höll 3-4 år vardera men sen jag smorde har den sista funkat över 10 år. Har faktiskt hunnit glömma bort hela problematiken ;-)
av ulfs
#1380093
GLIZ skrev: sön 10 mar 2019, 17:37
kebabpizza skrev:Det kanske är något med sensorn även på bromspedalen?
Om t.ex. antispinn aktiveras stängs farthållaren av, men bara temporärt.
Annars får du försöka få ev. felkoder utlästa.
Inga felkoder men ska kolla den andra sensorn.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Betyder det att den inte har några felkoder eller att du inte läst ut några felkoder?
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1380254
Erik Å skrev:
affie skrev: fre 15 maj 2020, 15:52 ..Läste på en engelsk sida att en gammal givare hade 0.33 Kilo-Ohm till 4.6 Kilo-Ohm samtidigt som en ny hade mellan 0.22 Kilo-Ohm till 3.0 Kilo-Ohm.
Ja det är helt enkelt kolbanan som nöts ner och då ökar resistansen. Det kan man kompensera genom att parallellkoppla ett yttre motstånd så att ECU:n tycker det ser okej ut men då flyttar man förstås punkten en aning där farthållaren anser att man trampat ner kopplingen.
Livslängden verkar öka dramatiskt om man smörjer kolbanan med lite fett eller vaselin, mina två första givare höll 3-4 år vardera men sen jag smorde har den sista funkat över 10 år. Har faktiskt hunnit glömma bort hela problematiken ;-)
Vad smörjde du med?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1383586
Nu när jag kört ett tag med den renoverade lägeskontakten på kopplingen så händer det sällan men 1-2 ggr/vecka att farthållaren inte går att starta. Vad kan det bero på?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?