Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1383572
@MickeM, @MickeM,
MickeM skrev:
SubMarine skrev: fre 29 maj 2020, 10:07 Ni som har dålig hållbarhet på era urtrampningslager, är det så att ni står med kopplingen nertryckt och växel i vid rödljus etc istället för att lägga i friläge och släppa upp kopplingen medan ni väntar på att kunna köra vidare? Är uppe i 44k mil på originallagret på min -99a, ta i trä :)
Jag gör också så, och har lärt frugan att göra lika.
Det känns rätt, MEN, faktum är att de flesta ihopbyggd lager/hydrualcylinder byts för att hydrualiska delen har gett sig. Inte lagerdelen.
Detta enl två polare som är bilmekanikers, och gäller generellt bland biltillverkare.

Jag fortsätter göra så, men rätt eller fel =???

Ang ljudet när kopplingen släpps, så är det bara en kort kort stund det uppstår?
(Dvs troligen kortare än sekunden du uppger)

Och stillastående, helst med varm låda?
Då är det nog bara syncroniseringsrings-rasslet som många M56 får.
Vissa låter på lågvarv under färd, andra stillastående på tomgång, och andra inte alls.

Att det skulle kunna ge ett kort rassel när det drar igång lådan från helt stillastående är långt ifrån omöjligt.

Lösningen är lådbyte till en nyrenoverad, eller extremt lågmilad, men lösningen kan också vara att strunta i det och körs vidare.
Japp, det låter så svagt så att man bara hör det stillastående och med förardörren öppen. Ljudet kan inte höras från kupén. Japp det är kortare än en sekund. Väldigt kort. Halv sekund kanske.

Det låter dock även vid nystart.
#1431633
SubMarine skrev: sön 07 jun 2020, 21:25 Låter det som ett "klapp" typ när du släpper upp kopplingen? Låter det varje gång du kopplar ur och släpper upp kopplingen eller måste du alternera mellan att lägga i 1ans växel och backväxeln och släppa upp kopplingen i mellan för att det ska låta?
Ja, det låter som ett klapp.

Har bara släppt kopplingen i friläge såklart, men menar du om jag innan det har haft i ettan eller backen?
#1431697
Ja t.ex. kopplingen nedtryckt, ettan i, lägg ur växeln och släpp upp kopplingen -> klapp. Koppla nu ur igen, lägg i backen, tillbaka till neutral och släpp upp kopplingen -> klapp. Så har min bil varit sedan jag köpte den för 13 år sedan, 22k mil då, gått 45k mil nu. Tror det är ett glapp i diffen i mitt fall.
#1432027
SubMarine skrev: mån 22 feb 2021, 19:01 Ja t.ex. kopplingen nedtryckt, ettan i, lägg ur växeln och släpp upp kopplingen -> klapp. Koppla nu ur igen, lägg i backen, tillbaka till neutral och släpp upp kopplingen -> klapp. Så har min bil varit sedan jag köpte den för 13 år sedan, 22k mil då, gått 45k mil nu. Tror det är ett glapp i diffen i mitt fall.
då skiter jag i det haha den lär rulla oavsett. Ska dock byta växellådsolja då den är original, 23 år gammal med 33 000 mil bakom sig.

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]