Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1383344
Väldigt kort och enkel fråga, tog ner min wastegate från turbon idag och såg att staget var gängat, visst måste väl detta innebära att den är ställbar och därmed eftermarknads? Satt en pysventil på sedan tidigare som trim, men tog bort det och spände upp wastegaten istället. Sedan verkar även båda boxarna vara chippade? Det satt klisterlappar på båda chippen i boxarna med siffrorna "928" (tror jag det var?) på bränslechippet och sedan något jag inte kommer ihåg på tändchippet, visst ser det inte ut så original? Nästan hundra på att det inte gör det men värt att kolla med andra...

Tack!
#1383346
Om jag inte minns helt galet så finns det gängade tryckklockor orginal. Osäker på årsmodeller, men FTT iaf. Den går dock inte justera så mycket, typ max 0.7bar.

"928"-märkningen är troligen slutsiffrorna på din bränslebox. Men nej, det märket sitter inte orginal så vitt jag vet. Mitt chip i min orginal-FTT-1998-box har ingen märkning iaf.
#1383348
Lucif3r skrev:Om jag inte minns helt galet så finns det gängade tryckklockor orginal. Osäker på årsmodeller, men FTT iaf. Den går dock inte justera så mycket, typ max 0.7bar.

"928"-märkningen är troligen slutsiffrorna på din bränslebox. Men nej, det märket sitter inte orginal så vitt jag vet. Mitt chip i min orginal-FTT-1998-box har ingen märkning iaf.
Okej! Eftersom det är en LTT kanske chansen finns att det är en eftermarknadsklocka? Eller en klocka från en FTT, känns dock konstigt att en FTT som laddar 0.6 original (visst gör den?) kan justeras på klockan till ynka 0.1 bar till? Men då är det definitivt eftermarknadschip iaf :)
#1383357
FTT laddar ~0.55bar typ(LTT ~0.3bar).
Och som sagt, den justerbara orginal-klockan kan inte justeras mycket uppåt :P Vilket gör den tämligen meningslös så vida man inte bara vill konvertera sin LTT till FTT.

Eftermarknads-klockor brukar kunna justeras som minst 0.7bar och mest 1.7bar, så har du en laddtrycksmätare kan du kika på den hur mycket den laddar som mest, sen kolla på tryckklockan och se hur mycket den är in/utskruvad. Det bör ge en rätt bra indikation hurvida det är en orginal-klocka eller eftermarknadsklocka.

Men är den chippad så är det troligen en eftermarknadsklocka. Finns ingen vettig anledning att chippa en LTT om man ändå bara ska köra med lite över FTT-tryck, eftersom mjukvaran redan klarar av det galant utan chip.
#1383379
Lucif3r skrev:FTT laddar ~0.55bar typ(LTT ~0.3bar).
Och som sagt, den justerbara orginal-klockan kan inte justeras mycket uppåt :P Vilket gör den tämligen meningslös så vida man inte bara vill konvertera sin LTT till FTT.

Eftermarknads-klockor brukar kunna justeras som minst 0.7bar och mest 1.7bar, så har du en laddtrycksmätare kan du kika på den hur mycket den laddar som mest, sen kolla på tryckklockan och se hur mycket den är in/utskruvad. Det bör ge en rätt bra indikation hurvida det är en orginal-klocka eller eftermarknadsklocka.

Men är den chippad så är det troligen en eftermarknadsklocka. Finns ingen vettig anledning att chippa en LTT om man ändå bara ska köra med lite över FTT-tryck, eftersom mjukvaran redan klarar av det galant utan chip.
Har en mätare så får kolla när jag kör nästa gång, just nu står bilen på pallbockar i ett styrväxelbyte... Vill inte stå och varva bland alla grannar :P Men ska absolut kolla på klockan i samband med hur mycket den laddar, som du säger känns det ändå som att det borde vara en eftermarknads, men den ser inte direkt ny ut

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]