Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Totte1337
#1383206
Jag har nu gått via kablarna enda ner till växellådan och enda upp till intstrumentpanelen trodde jag hittat felet men verkar inte så växeln vägrar lägga i dig! Har mätt på relä där är de ström har även dragit kabel ner till solenoiden och sedan nuddat mot plus så den funkar vad är det då?? Rivit upp hela jävla bilen i onödan ju! Fan! Orkar inte kan inte skiten bara funka! Av de kablarna jag följde så gick ingen av dom direkt till batteri inte vad jag såg! Har jag missat en kabel? Vad är det för fel? Snälla hjälp!!!!!
av Andreas12
#1383226
Om du svarar på ställda frågor är det lättare o hjälpa dig....
Du förstår att pluskabel går från säkring till relä ? Därav hittar du ingen kabel till batteriet .
1 vilken färg har ditt relä?
När du tjuvkopplar i relähållaren funkar det då?
Har du mätt så du får signal från knappen in i relähållaren?
Att du följt kablar spelar ingen roll du måste mäta dom.
Givaren som styr vilket läge det går att lägga i od sitter på höger sida av lådan fungerar den?
Hur vet du att reläet är ok?
av Totte1337
#1383252
Andreas12 skrev: tor 04 jun 2020, 07:06 Om du svarar på ställda frågor är det lättare o hjälpa dig....
Du förstår att pluskabel går från säkring till relä ? Därav hittar du ingen kabel till batteriet .
1 vilken färg har ditt relä?
När du tjuvkopplar i relähållaren funkar det då?
Har du mätt så du får signal från knappen in i relähållaren?
Att du följt kablar spelar ingen roll du måste mäta dom.
Givaren som styr vilket läge det går att lägga i od sitter på höger sida av lådan fungerar den?
Hur vet du att reläet är ok?
Mitt relä är gult och står M46 I på!
Med tjuvkoppling menar du det som står ovan?
Hur ska jag vet att den funkar?
Jag testade ett annat relä som är till OD på en annan bil!
av Totte1337
#1383257
jag har ström i ena kabeln i knappen! Jag har ström i tre hål där relä ska sitta! När jag tar kablarna mot varandra så växlar den inte i! Kan jag testa överväxeln när jag står stilla? Kan det vara koppling som jag skickade bild på som jag satte fel?
av Andreas12
#1383264
Totte1337 skrev:jag har ström i ena kabeln i knappen! Jag har ström i tre hål där relä ska sitta! När jag tar kablarna mot varandra så växlar den inte i! Kan jag testa överväxeln när jag står stilla? Kan det vara koppling som jag skickade bild på som jag satte fel?
Om du kollar i botten på relä så står där siffror.
Om du tar en kabel från 1 till 87 tror jag det var, är hålet längst fram .
Då ska od ligga i.
Har du öppnat plasten på reläet?
Om du öppnar o tittar noga o rör på stiften så bör du se sprickor i lödningen.
Dessa gör att kontakten med od kommer o går när det vibrerar.
Du kan koppla i od när du står stilla sålänge tändning är till o 4e växel är i.
Ibland kan man vicka på spaken i sidled i 4ans växel o se om givaren glappar.
Annars mät givaren i reläsockel .den ska ge jord när 4an är i.
Min gör inte det o då är givaren kass..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1383272
Totte1337 skrev:Mitt relä är gult och står M46 I på!
Med tjuvkoppling menar du det som står ovan?
Hur ska jag vet att den funkar?
Jag testade ett annat relä som är till OD på en annan bil!
Som jag skrev, du måste ha ett relä som passar din bil och din OD. Gult relä funkar på min bil (745 GLT 16V- 88B), men passar inte tidigare modeller.
M46 växellåda kom till - 77 (kanske - 76) års modeller
av Totte1337
#1383287
Andreas12 skrev: tor 04 jun 2020, 12:20
Totte1337 skrev:jag har ström i ena kabeln i knappen! Jag har ström i tre hål där relä ska sitta! När jag tar kablarna mot varandra så växlar den inte i! Kan jag testa överväxeln när jag står stilla? Kan det vara koppling som jag skickade bild på som jag satte fel?
Om du kollar i botten på relä så står där siffror.
Om du tar en kabel från 1 till 87 tror jag det var, är hålet längst fram .
Då ska od ligga i.
Har du öppnat plasten på reläet?
Om du öppnar o tittar noga o rör på stiften så bör du se sprickor i lödningen.
Dessa gör att kontakten med od kommer o går när det vibrerar.
Du kan koppla i od när du står stilla sålänge tändning är till o 4e växel är i.
Ibland kan man vicka på spaken i sidled i o se om givaren glappar.
Annars mät givaren i reläsockel .den ska ge jord när 4an är i.
Min gör inte det o då är givaren kass..
Tack ska kika direkt! Hittar dock ingen 1
3C50C86A-111C-49F5-B294-0A51103C4069.jpeg
3C50C86A-111C-49F5-B294-0A51103C4069.jpeg (441.04 KiB) Visad 387 gånger
Hittade 1 och testade hörde att den la i men lyste inte på panelen satte på relä! Och koppla på knapp men det funkade inte då!
Senast redigerad av 6 Totte1337, redigerad totalt 0 gång.
av Totte1337
#1383288
lennarte skrev: tor 04 jun 2020, 13:02
Totte1337 skrev:Mitt relä är gult och står M46 I på!
Med tjuvkoppling menar du det som står ovan?
Hur ska jag vet att den funkar?
Jag testade ett annat relä som är till OD på en annan bil!
Som jag skrev, du måste ha ett relä som passar din bil och din OD. Gult relä funkar på min bil (745 GLT 16V- 88B), men passar inte tidigare modeller.
M46 växellåda kom till - 77 (kanske - 76) års modeller
Okej! Jag har en 740 -90 glt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1383306
Då har du i alla fall rätt relä, frågan är då kallödningar. Jag hade hjälp av en elektriker på jobbet, han sa' du borde köpt ett nytt. Det var riktigt dåliga lödningar. Har funkat sedan dess, typ 5 - 6 år

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]

Skulle gissa på hybrid batteriet blivit s&au[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]