Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1383126
Ok, ska kolla!

Ja, det är bara jag som testar om jag kan få turbons oljerör att inte hoppa ut om du menar det med silvertejpen. Ska självklart åtgärdas ordentligt vid tillfälle.
Eller menar du den svarta tejpen? Där vet jag inte om jag är säker, men tyckte det kändes som att det läckte ut lite luft där i skarven, så testade att tejpa igen, men vet inte om det faktiskt är en läcka eller inte.
#1383156
Kopplade ur sensorn och startade bilen. Direkt fick jag "försämrad motorprestanda" och felkod på "turbo sensor high circuit" osv. så jag antar att den funkar som den ska. Sprejade lite breakcleaner i den ändå bara för att. Ingen skillnad, bilen är fortsatt seg.
#1383158
Där är den. Jag har inget bra sätt att testa den tyvärr.

Den svarta tejpen var det som jag var tveksam till. Är du riktigt noga så bör du ta loss röret och trycksätta det. Det är inte så lätt men med ljus så kan man ibland se en spricka.

Kolla även ALLA slangklämmor och slangar så de inte är spruckna. En spricka i en slang kan ibland vara 8-10 mm lång och vara svår att hitta.

Kolla intercoolern så det inte finns något oljesöl i cellpaketet. Då är chansen stor att det är en spricka där.
#1383234
Jaha. Nu har det gått från illa till mycket värre.

Tänkte att jag skulle undersöka glappet på oljeledningen igår kväll, det där smala stålröret, så skruvade loss bulten som håller ledningen och undersökte. Såg inget direkt konstigt så skruvade ihop och tänkte att jag får väl löda ihop det vid senare tillfälle eller lämna in.

Så nu på morgonen när jag lämnar ungarna vid skolan får jag "lågt oljetryck, stanna motorn" och ser att bilen läcker olja som ett såll.

Chansar och kör hem och det "gick nog bra".

Ser sen att det såklart läcker från just den ledningen jag pillat på igår, fullständigt väller ut olja. Skruvar upp och ser följande (klicka på länken för bild), själva botten där man skruvar i bulten i turbon har gått sönder...
https://www.dropbox.com/s/jhji1wrycv1ne ... 8.jpg?dl=0

Tips på vad jag kan göra för att tillfälligt stoppa läckage så jag kan köra ett par mil till verkstad? Nu får jag ge mig. Blir ju bara värre.

Måste hela turbon bytas nu? Då får man fan hoppas att det är den det är fel på till att börja med. :(
#1383299
Om du kör med den så är nog turbon körd, Turbons lagerdel centreras av oljetrycket.

1. Beställ skruv från Volvo. Den är av ovanlig storlek för att du skall få plats att dra fast den.
2. Leta upp ditt Torx-sortiment och slå i en som är för stor. Skruva ur gängbiten som sitter kvar.
3. Be en bön till Garret-guden att inga bitar gått in i turbon.
Montera allt när nya skruven kommer med nya brickor.

du kan INTE köra bilen om du pluggar röret. Turbon rasar utan olja. Turbon är DYR till dessa och renoveras inte!

Åk Taxi om du måste någon stans. Det blir billigare än ny turbo.

Det var inte fel på din gamla turbo. Inga symptom som du berättat om här tyder på det.
#1383303
Nä, har insett att jag får erkänna mig besegrad denna gång. Lämnar in bilen till verkstad imorn, så får vi se vad domen blir.

Tror du missförstod, inget fel på skruven i sig, utan i den delen som sitter i turbon som man skruvar i skruven. Halva den gick sönder (se bilden jag länkade), och har troligtvis varit dålig sedan tidigare. Så mycket tog jag faktiskt inte i. Så jag har liksom inget att skruva i skruven i.

Tveksamt om de kan laga en sån grejj, men vad vet jag? Får hoppas de kan det om inte turbon är kass så jag inte behöver byta den bara för det.
#1383313
Aha! Centrumdelen skadad. På turbo utan VNT kan man byta centrumdelen. Finns till och med att köpa lös. Om man kan tänka sig att köpa en Core (centrumdelen med axel och impeller) så finns det Kina-cloner som inte är så dyra.
Dock finns det en anledning till att dessa turbo renoveras av Garret. Det finns ingen maskin för injustering av VNT.

Kan man tänka sig att köra utan att göra detta så är nedanstående en väg att gå. Eller en beg. turbo. om man vet vad man gör när man handlar.

https://www.aliexpress.com/item/2012132 ... hweb201603_

Dock vill jag inte rekommendera Kina-turbo av anledning jag inte vill ta här.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar