NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
#1383253
Har inte hört detta så ofta under vintern, men nu under varma dagar hörs det oftare när motorn når arbetstemp.
Haft ljudet sedan i höstas, då bytte jag generator, löphjul och sträckare och såklart rem. Byttes även kamrem, pump och allt som ingår i kamremsbytet - ljudet kvarstod efter detta.

Har shimsat, eller tagit bort shim rättare sagt på magnetkopplingen på AC, detta gjordes dock efter kvittret började och ändrade inget.

Försöker lokalisera ljudet men jag lyckas verkligen inte, mitten av motorn och åt vänster möjligen om man står framför motorn. Varvar man döljs ljudet av motorljudet så det är bara på tomgång det går att höra.
Motorn är en B5244S4 - 170hk 2.4i

Vad mer kan kvittra som ett bo med nyfödda fåglar? :-D
#1383259
Om du inte får någon enkel lösning här på forumet, så finns det stetoskop på Biltema för några hundralappar. Med ett sådant hör man förvånansvärt bra när man söker oljud vid felsökningar. Men tänk på att det är remmar och hjul som rör sig där så var försiktig och ha bra arbetsbelysning samtidigt så du ser var du är och lyssnar! Och även håller uppsikt över remmar och hjul.
Användarvisningsbild
av HCP
#1383260
Rådlös skrev: tor 04 jun 2020, 11:35 Om du inte får någon enkel lösning här på forumet, så finns det stetoskop på Biltema för några hundralappar. Med ett sådant hör man förvånansvärt bra när man söker oljud vid felsökningar. Men tänk på att det är remmar och hjul som rör sig där så var försiktig och ha bra arbetsbelysning samtidigt så du ser var du är och lyssnar! Och även håller uppsikt över remmar och hjul.
Där sa du nåt, köpte det med hörlurar när vi letade lagerfel på en motor för ett tag sedan. Ska testa det om man kan komma närmre :-)
#1383297
Har du fått en generatorrem av låg kvalitet så brukar den bara fungera tre månader innan den börjar kvittra.
Spruta lite vatten eller 5.56 på den medan den går. tystnar den så vet du vad det är.
Spruta krypsmörjmedel på de lager som det kan vara. Med lite tur så tystnar det och du vet vad du behöver byta.
#1383310
Har samma kvitter som dig, å har lokaliserat det till att det antingen är löprullen eller spännrullen till kamremmen. Man måste ju dock bort med motorfästet för att se något :-(
av Erik Å
#1383316
HCP skrev: tor 04 jun 2020, 10:19 Vad mer kan kvittra som ett bo med nyfödda fåglar? :-D
En osmord 10-växlad cykel med rostig kedja kommer ganska nära :-D
När jag tänker efter så kvittrade min bil sådär och jag letade runt remmarna utan att hitta någon förklaring. Insåg till slut att ljudet kom från andra änden av motorn, det behövdes nytt urtrampningslager. 12500 kr fattigare suck :bored:
Ledtråd: ljudet ändras när man trampar ner kopplingen
Användarvisningsbild
av HCP
#1383663
Sprutat ner alla hjul, spännare och bytt remmar till andra jag hade liggande, kvittrar vidare som vanligt.

Börjar fundera på om det är membranet i PCV-burken (vad den nu officiellt heter) som är orsaken - eller AC-kompressorn som gett upp.
Tack för tips och hintar vad man ska leta efter i denna kvitter-djungel
av vjohnj
#1383666
HCP skrev:Sprutat ner alla hjul, spännare och bytt remmar till andra jag hade liggande, kvittrar vidare som vanligt.

Börjar fundera på om det är membranet i PCV-burken (vad den nu officiellt heter) som är orsaken - eller AC-kompressorn som gett upp.
Tack för tips och hintar vad man ska leta efter i denna kvitter-djungel
Är ljud likadant om du öppnar oljelock/ drar upp oljesticka?
Användarvisningsbild
av HCP
#1383667
vjohnj skrev: lör 06 jun 2020, 14:58
HCP skrev:Sprutat ner alla hjul, spännare och bytt remmar till andra jag hade liggande, kvittrar vidare som vanligt.

Börjar fundera på om det är membranet i PCV-burken (vad den nu officiellt heter) som är orsaken - eller AC-kompressorn som gett upp.
Tack för tips och hintar vad man ska leta efter i denna kvitter-djungel
Är ljud likadant om du öppnar oljelock/ drar upp oljesticka?
Vill minnas jag testat det innan och det inte ändrades, men ska gå ut nu o varmköra en sväng o testa igen. Se om man kan få film på fågelsången också :-)
Användarvisningsbild
av HCP
#1383677
Jaha, där var nog det problemet löst - eller åtminstone funnet :-D

Stort tack för alla tips att kolla och leta efter!
Nu ska jag bara montera isär luftbox o kolla efter numret så jag vet vilket membran som behövs, och en motortvätt kanske..
Alternativt om de är tätt ännu djupare så hela mojängen behöver bytas.

Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]