Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1383274
Min båttrailer har körförbud 1 september, betyder detta att jag inte behöver besiktiga förren i mars 2021??? Nu hade jag i.f.s inte tänkt besiktiga den ändå förrän i apri/maj 2021 eftersom båten troligen är upptagen sista augusti.
#1383320
VolvoB20 skrev:Tänk dig om all de som fått körförbud under månsder av utegångsförbud kör till besikningen samtidigt på måndage de öppnar för att kunna ställa på sina bilar igen.. huvva... :-o Kommer nog ta några måander att beta av.

Där sa du ju faktiskt något jag inte alls tänkte på... I många länder får man ju inte gå ut nu, och då är givetvis tämligen omöjligt att flytta bilen till besiktningen för utlåtande. Ännu svårare om det inte finns någon som jobbar på besiktingen :p

Hmhm... Men men, för sverige känns beslutet iaf rätt onödigt och snudd på meningslöst på vissa sätt, dels för att vi får gå ut, dels för att åtgärder redan tas hos besiktningen, och dels att vi alltid har rätt åka kortast lämpliga väg till och från besiktningen oavsett om bilen är påställd/bes eller ej.

Det känns lite som att det här beslutet skulle ligga inom var land, och inte hela EU, eftersom länderna har så väldigt olika handlingssätt mot pandemin. Vissa har full lock-down, andra är mer slaka och uppmanar till vissa saker. Och därför är det ju väldigt svårt för EU som helhet att bestämma när och hur ev. lockdown eller andra åtgärder kommer ändras i varje land.
#1383387
Lucif3r skrev: tor 04 jun 2020, 19:26 Det känns lite som att det här beslutet skulle ligga inom var land, och inte hela EU, eftersom länderna har så väldigt olika handlingssätt mot pandemin. Vissa har full lock-down, andra är mer slaka och uppmanar till vissa saker. Och därför är det ju väldigt svårt för EU som helhet att bestämma när och hur ev. lockdown eller andra åtgärder kommer ändras i varje land.
Just inom fordonsområdet har faktiskt EU lyckats ena sig. Och det tycker jag är bra. Tex EU godkännande så man kan importera en bil från andra EU länder utan krångel. Att alla länder ska ha besiktning och det ska vara var 14e månad (Vi hade ju inställelse månad innan) osv. Så varför inte följa det här också. Det gäller ju både besiktning, körkort och YKB. Och mängder med körskolor, kontor för prov, YKB utbildningar osv har ju varit stängda även i Sverige.

Om du läser förslaget så kan varje land välja att låta bli att följa EU regeln om 7 månader förlängning, men Sverige valde att följa det. Det finns ju tex svenskar som sitter fast utomlands som jag känner som inte lyckas köra hem ännu för den årliga besiktningen pga stängda gränser. De hade ju haft problem om de helt plötsligt hade fått körförbud på sin bil när de sitter fast pga stängda gränser.

Att köra hem från Italien 180 mil med körförbud och kalla det "Närmast väg till besiktning " känns ju sisådär.Desdutom kan försäkringsbolag börja klaga om du kör med körförbud om det händer någon. Nej jag tycker detta var både motiverat och bra.

Och om du vill åka och besiktiga som vanlig är det ju inget som hindrar dig.
#1384130
Lucif3r skrev: tor 04 jun 2020, 04:46 Betalar gör man ju online ...
Det funkar ju jättebra för den som t.ex inte har bankid. Alla sköter faktiskt inte allt via internet.
Och även om just jag kan betala online, så vill jag inte göra det.
#1384226
@Amarace: Då får du lösa det med kortbetalning på plats :-)

@VolvoB20 Vart befinner de sig som inte kan komma hem?
#1384231
@Micce1980: Spanien exempelvis. Gränsen mot Frankrike är stängd åt alla håll för svenskar, så man kommer inte in i landet.
Eller Italien, gränserna mot Österrike och Schweiz är inte heller öppna för svenskar.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]