Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petra69
#1383208
Min son köpte sin första bil i går efter att ha haft körkort i fyra dagar... En S60 D5 2011. Och i kväll så startar den plötsligt inte, han stoppar i nyckeln och trycker på startknappen och får meddelandet "Sätt i nyckeln". Han har provat båda nycklarna, provat att byta batteri, men det är samma sak.

Vad kan ha hänt?

Väldigt tacksam för tankar.

Uppgiven mamma
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1383209
Min spontana tanke blir antennen som ska läsa av nyckelns signal är något fel på. Kan va så banalt som korrosion i kontakten. Inte där man sätter nyckeln, utan antenns inkoppling.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Petra69
#1383212
Jag ber om ursäkt att jag är så okunnig, men den här antennen, kommer man åt den själv? Korrosion kan man ju åtgärda om man bara kommer åt det. :)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1383214
Vet inte om man kommer åt den genom att lyfta insattsen som man sätter nyckeln i. Man kan kanske komma åt på insidan om man lossar hastighetsmätaren. Kan va en vägg där bakom.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1383215
GLIZ skrev:Vet inte om man kommer åt den genom att lyfta insattsen som man sätter nyckeln i. Man kan kanske komma åt på insidan om man lossar hastighetsmätaren. Kan va en vägg där bakom.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Onödigt att börja bända i nyckelns hållare. Är det möjligt att nå den innifrån putter man säkert lätt ut hållaren innifrån.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Petra69
#1383216
Vi köpte den på bilfirma i går, så är det nåt som inte är väldigt simpelt att kolla på själv så får de ta sig en titt, känns ju fint om den funkar mer än ett dygn iaf. 😅
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1383228
Är den köpt på firma, åk tillbaka och be dom fixa.
Fast det är kanske svårt om bilen inte startar, men det åligger dem att fixa felet.
Som konsument har man vissa rättigheter, går att finna mycket om det på nätet.
av sicnarf
#1383230
Jag hade ringt firman direkt istället för att gå hemma och oroa sig. Eller göra nåt som den bilfirman senare anmärker på. Be honom inte spara nyckeln ihop med mobilen om det kan skada elektroniken.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]