Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1383330
Magnetkopplingen kan ju testas med ström från ett batteri. Spelet kan ju mätas upp, och det vore ju dumt att inte shimsa den till rätt spel när de är på bänken.

Personligen skulle jag ha svårt att låta bli att ta loss och montera "nya" kopplingsplattan på befintliga kompressorn som den är och testa.

Ingen jätteoperarion, eftersom den sannolikt behöver shimsas och funkar det är det ju kalas.
#1383349
Tack MickeM för ditt, som vanligt, kunniga svar. Jag har läst en del av dina inlägg i olika frågor och du är i sanning expert och guru på samma gång! Fantastiskt att du så frikostigt delar med dig av dina kunskaper här på forumet! Oerhört värdefullt för mig som inte kan så mycket. Och tack alla andra också; ingen nämnd och ingen glömd!

Och så en fråga igen, förstås: Menar du att ta delar från den nya och sätta i den gamla när den sitter kvar i bilen och testa om det fungerar? (Måste fråga eftersom jag vill kunna diskutera med någon som ska göra jobbet)
#1383431
s0924 skrev: tor 04 jun 2020, 21:19 Tack MickeM för ditt, som vanligt, kunniga svar. Jag har läst en del av dina inlägg i olika frågor och du är i sanning expert och guru på samma gång! Fantastiskt att du så frikostigt delar med dig av dina kunskaper här på forumet! Oerhört värdefullt för mig som inte kan så mycket. Och tack alla andra också; ingen nämnd och ingen glömd!

Och så en fråga igen, förstås: Menar du att ta delar från den nya och sätta i den gamla när den sitter kvar i bilen och testa om det fungerar? (Måste fråga eftersom jag vill kunna diskutera med någon som ska göra jobbet)
Ska du leja bort jobbet så är det kanske inte värt det. Jag tänkte mer om du jobbar själv. Då kunde en enklare och billigare variant vara att flytta över kopplingsplattan, som förefaller vara borta på din bil.

Men ska verkstad jobba så kommer timkostnaden bli en faktor, och då är det bäst att låta dom byta kompressorn komplett
Be dom kolla spelet i magnetkopplingen bara, så den inte dras med det problemet.
Ta bort något shims är betydligt lättare att göra innan den monteras i bilen.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]