Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1383163
Hej,

För några månader sedan bytte jag kopplingsgivaren för farthållaren i samband med annan service. Nu funkar farthållaren sporadiskt och felkod "motorservice erfodras" har tänts igen.

Min teori är att det är givaren igen men ska dom inte hålla mer än några månader, även om jag använt farthållaren ganska flitigt under denna tidsperiod?
#1383169
Farthållaren sliter inte på kopplingsgivaren för det första. Det gör pedalrörelsen.

Sen är det inte en jättevanlig anledning till just det meddelandet, så det är en smula osannolikt. Visst, i kombo med att farthållaren slutar funka så ökar oddsen, men det finns mycket annat det kan vara också.

Få felkoder utläsa innan du gör någonting annat än kolla slangar och kablar och liknande.

Skulle det nu ändå vara givaren igen.
Är den rätt justerad/kalibrerad, eller bytte du den bara rakt av?
#1383173
MickeM skrev:Är den rätt justerad/kalibrerad, eller bytte du den bara rakt av?
Svårt att svara på, den byttes på verkstad i samband med service i typ februari.
Tänkte ta loss den i helgen för enklare felsökning men ska byta stötdämparna på måndag så i värsta fall ber jag dom kika på det igen.
#1383178
Erik Å skrev: ons 03 jun 2020, 21:30 Kolla den här tråden, sida 3-4. Det finns teorier om att det droppar bromsvätska på givaren och får den att nötas ut i förtid..
viewtopic.php?f=19&t=148228
Det, skulle absolut kunna döda den i förtid.
Men, det skulle då hamna bromsvätska på gummimattan, eller i alla fall på plasten ovan pedalen.
Men absolut värt att kolla.
#1383181
Det är inget jag sett på mattan men tar bort sensorn i helgen så får jag se om den har vätska eller annat kul annars får jag avvakta med få koderna utlästa till veckan. Tack för tipset!
#1383584
Så jag tog bort den idag (rolig placering för en osmidig).
Någon form av vätska fanns på delar av den. Tvättade av den och rengjorde fästet och satte tillbaka allt, nu funkar det som vanligt igen!

Intressanta var att lampan släcktes av sig själv efter en tid, hade förväntat mig att den hade behövts släckas med avläsare.
#1383622
Sevir skrev: lör 06 jun 2020, 00:02 Så jag tog bort den idag (rolig placering för en osmidig).
Någon form av vätska fanns på delar av den. Tvättade av den och rengjorde fästet och satte tillbaka allt, nu funkar det som vanligt igen!

Intressanta var att lampan släcktes av sig själv efter en tid, hade förväntat mig att den hade behövts släckas med avläsare.
Fel som ej är aktiva släcker lampan sig själv eftet visst antal godkända cykler.
Vojje skrev:det är plug and play... Vad skulle kalibreras?
Givaren är vad jag förstått en kolbanepotensiometer som ändrar motstånd beroende på position.
Därför bör nya överensstämma med gamla.
Sannolikt så gör dom det tillräckligt med bara plug and play, men får man snart problem igen, kan det vara något att ha i åtanke.

Varför man inte bara har en enkel brytare med 0 och 1 som många andra bilar har jag aldrig förstått riktigt.

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]