NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av foto65
#1383040
Hej

Ni verkar ha koll på det mesta så jag hoppas få svar, jag har en volvo v50 2,4 -05
140 hk. Jag har ett våldsamt vacuum i motorn, det går inte att lyfta på oljepåfyllning
locket eller oljestickan när motorn är igång + att det är ett visslande ljud. Motorn går
lite ojämt, har googlat men blir inte klok på om det är nått som heter "oljefälla" och
i så fall hur den ser ut? på bilder är det olika utförande så jag vet inte vilken det är.
Det står även att ett membran kan vara trasigt, vilket är det?. Kan ni reda ut detta
är jag tacksam.

Mats
Användarvisningsbild
av HCP
#1383086
Följ slangen som sitter till höger om oljelocket så når du oljefällan, sitter under insuget.
Du kan också se burken om du sneglar lite till höger om generatorn.
Användarvisningsbild
av Flebbe
#1383213
Jag hade ett ganska högt vakuum på min v50, det visade sig att membranet i oljefällan pajat. Beställde nytt membran från kl-racing. Finns några olika membran, ska stå ett nummer på ovansida av oljefällan.

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/mo ... index.html

Inte raketforskning att byta.
-Pilla av locket på oljefällan.
-Plocka ur gamla membranet och fjädern.
-Sätt dit fjäder o nya membranet.
-På med locket.

Om det är svårt att få dit det nya membranet, så kan du starta motorn så sugs membranet fast, lättare o passa in o få det tätt då.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]