Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morfarginko
#1352478
AndS skrev:Det är din mobil eller inställning av den som avgör, inte bilen. Har provat och min Android gör det automatiskt.
aha okej. stort tack! har massa surf på mobilabonnemanget så det vore grymt om det funkade.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1352528
Själv har man obegränsat med surf på mobilen men jag fick så dålig mottagning att jag var tvungen att köpa ett simkort.
av rasmusrenzi
#1382994
Är det någon som har en färsk uppdatering i ämnet?
Jag har haft strul med bilmodemet i min V90, till och från, i två år. Ibland tänds inte globen och man får anslutningsfel. I april detta året lade det ner helt och även VOC slutade fungera. Stendött kommunikationsmässigt alltså. Vid servicen i maj laddades ny mjukvara och allt började fungerar igen. Men uppkopplingen är fortfarande inte stabil. Ungefär vid varannan start så tänds inte globen. T.o.m något värre än innan. Har diskuterat med kundtjänst och verkstad länge men de verkar inte ha någon bra kunskap om problemet... mer än att dom vill att man ska lämna in på verkstad för att läsa felkoder och verkstaden hänvisar gärna till att nästa uppdatering av mjukvara troligen kommer att lösa problemet.
När man läser tråden här så verkar ju erfarenheterna något spretiga. Ibland blir det bra efter uppdatering, ibland kommer problemen efter uppdatering. Ibland byter man sim-kort och operatör och då löser det sig.
För att utesluta alla tänkbara felkällor innan jag fortsätter klaga hos kundtjänst tänkte jag själv prova med ett annan operatör (har haft Telia tidigare). Beställde nytt SIM-kort från 3 och laddade med en veckas surf. Och tro det eller ej, en hel vecka utan uppkopplingsfel(!) Det tog lite längre tid en gång, det var allt. Fortsatte mitt testande och beställde hem ytterligare ett kort från Tele2, laddade och satte in det i bilen, och helt plötsligt var det värre igen. Jättekonstigt.
Så, därför undrar jag om det kanske är någon här som har ny erfarenhet som kanske kan bringa klarhet i vad som kan vara orsaken till detta...
Tack på förhand!
av AndS
#1383020
Är det samma plats det strular på, t.ex. när du startar från hemmet?
Om så är fallet och att 3 fungerar kan det vara platsen och operatörernas täckning just där bilen står.
av pellemando
#1383050
@rasmusrenzi, Jag hade samma strul som dig i min förra V90 2019, var som ett lotteri om nätet skulle funka eller ej, oavsett operatör.
I nya bilen, funkar det klockrent! Enbart haft strul 1 gång men då var det något generellt problem.

Kolla om du kan få ÅF att byta ut hela modemet
av rasmusrenzi
#1383170
Hej, tack för svaren.
Nej, det är inte platsberoende utan helt slumpmässigt.
Precis som pellemando skriver, ett lotteri.
Ja, blir det ingen förbättring är det bara att försöka bråka med ÅF och försöka få dom att ta det på goodwill.
av rasmusrenzi
#1384349
Ok, tack för det tipset langeman71, Det har jag inte testat. Sätter det på listan över saker att prova.
Däremot så funderade jag över att många upplever att det löser sig när man byter operatör (och därmed simkort), men såg inte ett självklart samband med vilken operatör som skulle vara den som funkar. Kan det vara själva simkort bytet i sig som gör det? Telia strulade ju för mig, 3 funkade utan någon störning alls medan det sista kortet jag provade, Tele 2 också strulade. Så... jag tog ut Tele 2 kortet, rengjorde kontaktblecken, justerade något i alla de ramar som korten sitter i nu för tiden, och vek ett litet papper dubbelt och lade under kortet i hållaren för att på så sätt få bättre tryck mot kontakterna i kortläsaren.
Efter denna åtgärd så har även Tele 2 kortet fungerat störningsfritt i 9 dagar (!).
Jag vågar inte vara för optimistisk, så... peppar, peppar
av GoranP
#1384373
Jag tycker det är intressant att följa diskussionen här om det här problemet.
En sak som slår mig när man läser dom senaste inläggen, är det just själva bytet/kortförändringen som är knäckpunkten? Mina problem avverkades för ca 2 år sedan, men där var det bakomliggande hårdvaruproblem, (byte "backupbatteri/enhet" 2ggr).
Kan en del av problemen som vissa får vara just detta att mjukvarumässigt att "cachar" töms då nya värden matas in resp. hårdvarumässigt då hållare och kort dras in och ut. Jag tyckte det var intressant, det som du rasmusrenzi skrev, justerade hållare och la papper under kortet för bättre kontakttryck.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]