Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zanders
#1382905
Är det någon som har koll på hur denna styrs? Är det enbart varvtal/behov eller öppnar den även när man lägger i dynamic tex?
av fragge
#1382918
Tveksam till att det ens finns en avgasventil. Har du sett den?
Användarvisningsbild
av Bäckis
#1382928
Jag har läst om den. Jag har för mig att det var så att den öppnar över ett visst varvtal/hastighet.
Den hålls stängd för att minska ljudet vid tomgång och långsam körning.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1382955
Jo, precis. Har också läst något kring 2500 rpm men är intresserad av alla fall som den öppnar och väldigt nyfiken på om den alltid är öppen i dynamic
av Denesfay
#1383953
Enligt Feritta som har bytt min halvsats så byggde dom en modell där dom flyttade över denna avgasventil. Men den öppnade vid högre varvtal för att sedan stänga igen vid högre hastigheter. Fråga mig inte varför. Så dom tog bort hela ventilen. Nu kör jag utan den på halvsatsen från Feritta.

Jag kör en V60 T6 AWD.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1383972
Denesfay skrev: sön 07 jun 2020, 23:48 Enligt Feritta som har bytt min halvsats så byggde dom en modell där dom flyttade över denna avgasventil. Men den öppnade vid högre varvtal för att sedan stänga igen vid högre hastigheter. Fråga mig inte varför. Så dom tog bort hela ventilen. Nu kör jag utan den på halvsatsen från Feritta.

Jag kör en V60 T6 AWD.
Hmm, spännande att den stänger på högre varv 🤔 är du nöjd med Ferrita? Du vet inte om den beter sig annorlunda i dynamic?
av fragge
#1383978
Zanders skrev:Hmm, spännande att den stänger på högre varv är du nöjd med Ferrita? Du vet inte om den beter sig annorlunda i dynamic?
Inte högre varv, högre hastighet. Det är nog för att man skall kunna åka lugnt på motorvägen utan onödigt ljud. Att den öppnar vid högre varvtal är nog för att det skall låta fränt vid acceleration, att säga att volvos 4:or låter fränt är dock en överdrift.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1383980
Ja, läskunnigheten är ju vad den är ibland 🤦🏼‍♂️ Det låter ju iof ganska trevligt att den stänger igen vid högre hastigheter så slipper man ljuder på motorväg där det är föga eftertraktat ändå.
av Denesfay
#1383994
För att svara på frågan om jag är nöjd så, visst är jag nöjd men skulle nog vilja ha lite mera morr ändå. Partikelfiltret och den lilla katalysatorn i främre röret dämpar nog en hel del. Men det låter rätt sportigt ändå. Det låter lite mera nu efter att tiden sedan installationen har gått. Det installerades vid årsskiftet 18/19. Så nu har det gottat till sig. Jag hör ju att det blir en aningen mera morr när jag lägger i individual (ställt så) eller polestar engineered läget då min är optimerad.

Jag skulle kunna spela in filmklipp innifrån kupén någon dag om det är intressant?

Halvsatsen byggdes på min V60 som mall åt Ferrita. Så dom borde ha den i sitt sortiment.
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]