- mån 01 jun 2020, 21:47
#1382835
Ok, så kopplade bort magnetventilen och rengjorde den. Testade starta bilen utan den och varva lite, gick då inte att varva över 3000 rpm, så den gör ju skillnad iallafall.
Fattade aldrig riktigt hur jag skulle koppla den till 12 v och se vadå? är rätt kass på ellära i allmänhet. Men mätte spänningen (tror jag) med multimeter och fick fram lite olika värden som hoppade runt, men bl.a. runt 30-50 nånstans. Inte för att det säger mig nått, men uppenbarligen finns det spänning. Nån som kan tolka? Den verkar ju ändå funka eftersom bilen klagade utan.
Plockade sedan isär den och rengjorde enligt en video jag hittade.
När väl allt är på plats igen och jag provkör är det ingen skillnad alls. Precis som innan. Lika seg.
Nu fick jag till råga på allt igår en ny felkod (har dock inte kommit tillbaka efter jag tog bort den). På det **** partikelfiltret. "Particulate filter regeneration duration" nått. Känner igen den från förra året när partikelfiltret kloggat igen. Men det är ju konstigt om det är det som är denna gången igen då symptomen inte är samma.
Fattade aldrig riktigt hur jag skulle koppla den till 12 v och se vadå? är rätt kass på ellära i allmänhet. Men mätte spänningen (tror jag) med multimeter och fick fram lite olika värden som hoppade runt, men bl.a. runt 30-50 nånstans. Inte för att det säger mig nått, men uppenbarligen finns det spänning. Nån som kan tolka? Den verkar ju ändå funka eftersom bilen klagade utan.
Plockade sedan isär den och rengjorde enligt en video jag hittade.
När väl allt är på plats igen och jag provkör är det ingen skillnad alls. Precis som innan. Lika seg.
Nu fick jag till råga på allt igår en ny felkod (har dock inte kommit tillbaka efter jag tog bort den). På det **** partikelfiltret. "Particulate filter regeneration duration" nått. Känner igen den från förra året när partikelfiltret kloggat igen. Men det är ju konstigt om det är det som är denna gången igen då symptomen inte är samma.