Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1382769
Det är nog faktiskt bara en dålig lödning som har orsakat glappkontakt och sen gnistbildning som har bränt upp lacken. Ser ut som det sitter hålmonterade komponenter (eller möjligen trådbyglar) på baksidan av kortet just där. Hade varit bra att inspektera baksidan men det kanske inte går?
Tvätta rent (bara precis runt det brända stället) med en bomullspinne, helst med förtunning men har du inte det så kan aceton funka för att ta bort lacken. Beror på vad det är för typ av lack. Akta lödmasken (den gröna), den ska vara kvar och ta inte bort lack från komponenterna runtomkring
Sen får du kolla upp om kopparbanorna som går till de brända lödningarna har gått av, isåfall får du skrapa bort lite lödmask och laga genom att löda på jättetunn koppartråd. En kopparkardel från en mångtrådig ledning brukar fungera. Och till sist behöver förstås lödningarna bättras på. Tänk på att se upp med ESD, elektrostatisk urladdning, som kan döda elektronik. Kan vara lämpligt att hålla till på diskbänken under lödarbetet
Ovanför det brända ser jag ytterligare en dålig lödning, det har blivit som en "krage" runt komponentbenet. Det är så det startar..
Det händer faktiskt att när mönsterkort förkolnar så börjar det leda ström (epoxin övergår till elektriskt ledande kol). Sen blir det en ond cirkel, kortslutningen orsakar fortsatt uppvärmning och förkolning som leder till att det går ännu mer ström. Har sånt hänt så måste man skrapa bort det som har förkolnat. Är det ett flerlagerskort som har förkolnat raktigenom kan det vara kört.
När man löder måste man ha en lödpenna med temperaturkontroll, ingen gammal lödkolv :-) Se upp med lödtennet också det förekommer lödtenn med syrafluss som inte är avsett för elektronik. Sånt får inte användas! Ska vara Sn60/Pb40 med hartsfluss, avsett för elektronik ;-)
av ulla245
#1382792
Oj , tack för den ingående förklaringen , det där hade jag inte en aning om , jag tänkte att det är väl bara att dutta på lite lödtenn , jag tror inte det var något fel på boxen , jag skulle ha struntat i att löda , men nu lärde jag mig något :) och det handlar inte om något dyrbart heller .
av ulla245
#1382803
Fortsättning följer , den här historien tar aldrig slut , jag mätte upp givarna bak och höger visar ingenting , vänster 1050 ohm ungefär , jag mätte först på kontaktstycket när jag satt dit den lånade boxen , det var ingen spänning på stiften till höger bak så jag tänkte att ska två boxar vara trasiga ? men det är tydligen givaren höger bak .
Användarvisningsbild
av lennarte
#1382808
Där ska väl egentligen inte vara någon spänning att mäta att tala om, det är ju skillnaderna i magnetfältet när hjulet snurrar som mäts. Det alstrar en svag växelspänning när hjulet roterar, men det är pulserna i magnetfältet som "mäts".
Tänk på att när du mäter ohm får det du mäter inte vara kopplat till något. T.ex om du ohm mäter en komponent i ett kretskort måste du löda bort den först, annars blir det fel värde.
av ulla245
#1382813
Men alla givare visar lika utom höger bak , borde det inte vara fel på den då ? Jag är verkligen inte bra på sånt här så det är därför jag frågar så mycket . :-D Jag har inte kört med den ännu efter jag bytte boxen , jag ska göra det imorgon .
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1382815
Resistansen ska vara snarlik på alla 4 givare (runt 1000ohm), om någon avviker märkvärt är det troligen fel på antingen givaren eller kablaget från den punkt du mätte ifrån fram till givaren.

Ang. mäta på fastlödda komponenter... Det går, beroende på komponenten i fråga. Motstånd går kalas att mäta, förutsatt att man mäter direkt på motståndets pinnar och inte någon annanstans i kretsen. Likaså dioder går fint att mäta. Något som däremote INTE går att mäta på plats är transistorer och kondensatorer.
av MickeM
#1382856
ulla245 skrev: mån 01 jun 2020, 22:18 Ja alla utom höger bak visar ca 1100 ohm , utom höger bak den visar ingenting .
Synnerligen misstänkt.
Lossa kontakten till den sensorn och mät därifrån till sensorn.
Fortfarande brott så är sensorn eller sensorns kabel kass.
(Om den inte har kontakten direkt på sensorn som vissa äldre har)

En ABS sensor kostar ju bara enstaka hundring, så det är ju relativt billig fix isf.
Lite jobbigt att byta bakre med kabeldragningen över tanken bara. Man får klippa kabeln vid gamla sensorn dra upp nya kabeln ihoptejpad med gamla.
av ulla245
#1382893
Ja det är nog själva sensorn eller kabeln som är trasig . Får kolla det .Jag har mätt på kontaktstycket i skuffen , men det visar ingenting på den högra.
av ulla245
#1383356
Idag var jag ute och körde , jag kopplade ihop kablarna till vänster och höger sensor bak , nu slocknade alla lampor och hastighetsmätaren funkar , så nu är det bara att byta höger sensor antar jag .
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Det enklaste är väl att flytta över[…]

Hallå , Jag är ny med dig i det hä[…]

Hallå , Jag är ny med dig i det hä[…]

fortfarande mekaniskt inspurt, jo gick bra äv[…]