Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1382835
Ok, så kopplade bort magnetventilen och rengjorde den. Testade starta bilen utan den och varva lite, gick då inte att varva över 3000 rpm, så den gör ju skillnad iallafall.

Fattade aldrig riktigt hur jag skulle koppla den till 12 v och se vadå? är rätt kass på ellära i allmänhet. Men mätte spänningen (tror jag) med multimeter och fick fram lite olika värden som hoppade runt, men bl.a. runt 30-50 nånstans. Inte för att det säger mig nått, men uppenbarligen finns det spänning. Nån som kan tolka? Den verkar ju ändå funka eftersom bilen klagade utan.

Plockade sedan isär den och rengjorde enligt en video jag hittade.

När väl allt är på plats igen och jag provkör är det ingen skillnad alls. Precis som innan. Lika seg.

Nu fick jag till råga på allt igår en ny felkod (har dock inte kommit tillbaka efter jag tog bort den). På det **** partikelfiltret. "Particulate filter regeneration duration" nått. Känner igen den från förra året när partikelfiltret kloggat igen. Men det är ju konstigt om det är det som är denna gången igen då symptomen inte är samma.
#1382913
Fan. Blir till att plocka loss igen då och kolla. Man kan inte gå på det jag testat redan för att utröna om den är ok?

Du kan inte länka till exempel på vad jag behöver för att testa med 12 V? Återigen, helt kass på el. Köpa nån slags adapter + kontakt med alligatorfästen?
#1383103
Om inte mitt minne sviker mig så är laddtrycksstyrningen (magnetventilen) kopplad i serie med laddtrycksensorn.
Kolla så inte någon kabel är av.
Den kan vara trasig och det är inget ovanligt.

https://www.bildelaronline24.se/vemo/2292299

Det är en laddtrycksensor även om de har hittat på något eget namn på bildelar online. fungerar inte den så drar inte magnetventilen.

Den sitter på en slang högt upp på bilens högra sida med en torx. Nära spjällhuset. Ställ dig vid höger framhjul så ser du den först när du tittar in i motorrummet.
#1383119
kvillebäck skrev:Om inte mitt minne sviker mig så är laddtrycksstyrningen (magnetventilen) kopplad i serie med laddtrycksensorn.
Kolla så inte någon kabel är av.
Den kan vara trasig och det är inget ovanligt.

https://www.bildelaronline24.se/vemo/2292299

Det är en laddtrycksensor även om de har hittat på något eget namn på bildelar online. fungerar inte den så drar inte magnetventilen.

Den sitter på en slang högt upp på bilens högra sida med en torx. Nära spjällhuset. Ställ dig vid höger framhjul så ser du den först när du tittar in i motorrummet.
Du menar inte luftmassemätaren som sitter på luftfiltret? Den har jag plockat ur och rengjort. Och bilen går sämre utan den inkopplad.

Var på bilden här sitter den sensorn du menar? hittar inte nått som ser ut som den du länkade till.
Bild
#1383124
På plaströret. under de två slangklämmorna till vänster i bild.

Ställ dig vid höger hjul så ser du den direkt du öppnar huven. Ca 3x5 cm. sitter med en torx

Sen blir jag lite orolig då det ser ut som om någon tejpat ihop tryckröret från kompressorsidan av turbon mod spjällhuset.
Om så är fallet så bör nog detta granskas samt övriga skarvar då det troligtvis föreligger ett läckage i någon skarv, slang, eller slangklämma som orsakar P0299.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]