- fre 01 maj 2020, 19:39
#1377493
Enligt vad jag har läst så kan det fortfarande vara immobilizern som spärrar, men att den har passerat steget som ger info i displayen. Det finns tydligen inte så många felkoder för stegen i den cykeln så även om den kan läsa chippen och har passerat själva "spärren" så ger den samma felkod om den inte kan komma vidare. Vid flera av dessa tillfällen är det när den ska kommunicera till ECUn som den inte kommer vidare.
Sitter och surfar efter utrustning för att kunna läsa chippen då jag blev väldigt nyfiken på detta, men svårt att hitta program till bra pris som både fungerar till mina modeller och ev lite nyare. Dåligt med information där jag kollat hittills, men jag hoppas få svar om det snart :)
MickeM skrev:Har du inte orginalstereo så var inte den koden konstig alls. Att prion inte ligger där är självklart, men är det inte orginalstereon har inte CEM med den koden att göra. Det var dit jag ville komma med det.1A59 har jag helt ignorerat eftersom jag inte bryr mig om ifall stereon fungerar. Jag har fokuserat hela min felsökning på 6C48 och då har 1A59 även dykt upp som nämnd ibland.
Det är inte omöjligt med CEM, men det finns fler saker det kan vara. Vanligaste felen är väl ändå att dom slutar fungera när dom blir varma, eller blir vattenskadade.
Avsaknad av ström i eluttaget och stereon förekommer också, och då är det nån lödning någonstans, tror jag.
En 2004 och äldre kan ju reläerna bytas på enkelt. 2005 och nyare måste lödas bort/tillbaka.
Enligt vad jag har läst så kan det fortfarande vara immobilizern som spärrar, men att den har passerat steget som ger info i displayen. Det finns tydligen inte så många felkoder för stegen i den cykeln så även om den kan läsa chippen och har passerat själva "spärren" så ger den samma felkod om den inte kan komma vidare. Vid flera av dessa tillfällen är det när den ska kommunicera till ECUn som den inte kommer vidare.
MickeM skrev: Lite tjatigt men:Yup, kollat samtliga.
Har du kollat om det blir gnista på stiften?
Sätt ett stift i en tändspole och stiftet mot toppen.
Är det tryck kvar i fuelrailen efter startförsök?
För om det vore startspärren, borde du få texten "Startförsök avbrutet" i färddatorn, och startmotorn skulle inte slå till heller när jag tänker efter. Och det är bränslepunpen som bryts, inte spridarna.
Sitter och surfar efter utrustning för att kunna läsa chippen då jag blev väldigt nyfiken på detta, men svårt att hitta program till bra pris som både fungerar till mina modeller och ev lite nyare. Dåligt med information där jag kollat hittills, men jag hoppas få svar om det snart :)