Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1382508
apersson850 skrev:Jag insåg vad mitt problem berodde på när jag konstaterat att flera system fallerat, och det enda de tycktes ha gemensamt var att de matades av samma säkring.
Alright. Jag har kollat alla säökringar i motorrumment, men får gå igenom övriga med. Dock kan jag inte säga att något annat system fallerat samtidigt, så tveksamt om det är så i mitt fall. tack för tipset dock!
#1382643
Hade en kunnig granne som kom förbi och tittade.
Han hjälpte mig bl.a se att "armen" till wastegaten som ska röra sig verkar funka som den ska.
Dock kunde han konstatera att en av gummislangarna som går från turbon som borde fyllas av tryck när man gasar inte blev satt under tryck. Men han var osäker på om turbon faktiskt var kass eller om det beror på något annat.

Vi kopplade även ur slangen från wastegaten för att se om motorn gav nån felkod om man körde så, men inget. Märkte heller ingen skillnad i bilens prestanda.

Tankar?
#1382659
Du måste nog köra med bilen för att få laddtryck... hur gjorde ni mätningen när slangen "skulle fyllas med tryck"?

Det som du kallar Wastegate är egentligen inge Wastegate utan en tryck-klocka som styr VNT.
Det första du bör göra i detta fall är att kolla den röda magnetventilen som är skruvad med två torx på motorblocket bakom drivaxeln till höger hjul.

Tag ur den och kontrollera att den reagerar på 12 volt och inte sitter fast. Håll koll på slangarna så de kommer tillbaka på rätt plats
#1382728
kvillebäck skrev:Du måste nog köra med bilen för att få laddtryck... hur gjorde ni mätningen när slangen "skulle fyllas med tryck"?

Det som du kallar Wastegate är egentligen inge Wastegate utan en tryck-klocka som styr VNT.
Det första du bör göra i detta fall är att kolla den röda magnetventilen som är skruvad med två torx på motorblocket bakom drivaxeln till höger hjul.

Tag ur den och kontrollera att den reagerar på 12 volt och inte sitter fast. Håll koll på slangarna så de kommer tillbaka på rätt plats
Ok, nej vi körde på tomgång och sen gasade vi upp i höga varv, men vi körde inte bilen. Det går alltså inte att se då om slangen blir trycksatt?

Jag har kikat efter den magnetventilen, men ser inte den. Måste jag in under bilen? Har du nån bild på var den sitter?
Nu kanske jag är lite dum, :-D men hur kollar jag enklast att den reagerar på 12 volt? Kan jag dra kablar från batteriet eller hur gör man bäst?

Uppskattar verkligen hjälpen då jag snart måste inse fakta och lämna in den på verkstad. Men hoppas på magnetventilen.
#1382739
Kod: Markera allt
[quote="kvillebäck"]Du måste nog köra med bilen för att få laddtryck... hur gjorde ni mätningen när slangen "skulle fyllas med tryck"?

Det som du kallar Wastegate är egentligen inge Wastegate utan en tryck-klocka som styr VNT. 
Det första du bör göra i detta fall är att kolla den röda magnetventilen som är skruvad med två torx på motorblocket bakom drivaxeln till höger hjul.

Tag ur den  och kontrollera att den reagerar på 12 volt och inte sitter fast.  Håll koll på slangarna så de kommer tillbaka på rätt plats[/quote]
Du menar inte den här väl när du säger magnetventil? Det är väl EGR? Hittar inget annat synligt som jag kan tro är magnetventilen.
Bild
#1382787
kvillebäck skrev:japp in under bilen och kolla på motorblocket bakom drivaxel till höger hjul. De brukar rosta invändigt och fastna. Speciellt vintertid för att aldrig med starta. Finns Youtube-video hur du reparerar dom men jag har inte lyckats.

https://www.ebay.com/itm/VOLVO-V70-Mk3- ... SwztFerJzC

Kanske denna kan passa?

Lycka till!
Tack! Ska undersöka!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]