Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1382729
Har du provat blåsa in i slangen som går från oljefällan till insuget? Turbobilarna har väl flamfälla och backventil, de får man förstås hoppa över.
Bör vara någorlunda lätt att blåsa igenom in i motorblocket om man tar bort oljepåfyllningslocket.
Är det stopp så kommer ventilationen definitivt inte att fungera..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1382732
Mnjae... Vet inte riktigt om man kan kalla det flamfälla på en turbobil...
Dom har en uppvärmingsventil på insugsröret precis innan turbon. Uppvärmingen är till för att förhindra isproppar. Denna ventil är nästan alltid totalt igensatt av gegg på turbobilar. Resten av vevhusventen kan vara prickfri, men just den ventilen geggar igen sig relativt fort.
Backventil har dom inte heller, åtminstonde inte dom "äldre"(<99). Osäker hur det ser ut på dom nyare men det är ju rätt irrelevant i den här tråden ändå...

Förutom uppvärmningsventilen så är det bara raka slangar till oljefällan och motorn(ventil-> oljefälla, liten slang från samma ventil -> gaveln av insuget, oljefälla -> motorblock, oljefälla -> topp).

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]