Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1382355
Hej!

När man släpper kopplingspedalen och har friläge i så hörs det ett ca. 1 sekunder långt "metalljud" svårbeskrivet men det låter metalliskt men inte speciellt högt. Man måste ha dörren öppen för att höra det.

Är det kopplingen? Bilen har ju rullat 32. 000 mil trots allt...

I övrigt så kan det vara jävulskt svårt att lägga i växlar när bilen stått ett par dagar... Samband?
#1382362
Mitt första urtrampningslager gav upp vid 29 000 någonstans, det började kvittra rätt högljutt innan det skar ihop helt så att det inte gick att frikoppla och därmed blev det rätt knepigt att få i växlar som du säger.. Det andra började rassla vid 40k, men jag lyckades smörja det så det håller tyst fortfarande.. (ta i trä). Har en V70 mk 1 -00 med slavcylinder hopbyggd med lagret som mest ser ut som en leksak. Kanske är annorlunda på tidigare årgångar?
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
#1382364
Erik Å skrev:Mitt första urtrampningslager gav upp vid 29 000 någonstans, det började kvittra rätt högljutt innan det skar ihop helt så att det inte gick att frikoppla.. Det andra började rassla vid 40k, men jag lyckades smörja det så det håller tyst fortfarande.. (ta i trä). Har en V70 mk 1 -00 med slavcylinder hopbyggd med lagret som mest ser ut som en leksak. Kanske är annorlunda på tidigare årgångar?
Med smörja menar du byta växellådsolja? Jag tänkte köra på Redline MTL, ska tydligen vara bäst i klassen?

Vad kostar det att byta urtrampningslager? Borde kopplingen i övrigt vara ok?
#1382367
v70glt skrev: tor 28 maj 2020, 22:05 Med smörja menar du byta växellådsolja? Jag tänkte köra på Redline MTL, ska tydligen vara bäst i klassen?
Vad kostar det att byta urtrampningslager? Borde kopplingen i övrigt vara ok?
Nope, jag skickade in en slang vid gummipluggen där hydraulledningen går in till huvudcylindern och pumpade in smörjfett utspätt med lacknafta. Svårt att pricka lagret bara så att smörjan hamnar på rätt ställe. Hamnar den på kopplingen så blir det inte helt bra :oops: Risken minskar om man lutar bilen mot vänster sida men den blir inte exakt noll. Jag tror jag ska börja smörja en gång om året, vill inte riskera fler lagerhaverier.
Det är flera år sen jag bytte, det gick på 12500 hos Rejmes då (inklusive koppling och tätning på vevaxeln). Säkert dyrare i dag. Merparten är arbetskostnad för att riva isär motor och växellåda så man passar lämpligen på att byta koppling och tryckplatta samtidigt.
#1382385
Tidigare hade vanlig slavcylinder. Tror leksaks komponenten kom på 99-00. Jag har den ihopbyggda på min v70-99.

Redline MTL fungerar fint men den hjälper inte om du har svårt få i växlarna när bilen stått. Tror mer på lamellen kärvar på axeln eller urtramp lager. Har man delat motor låda så byter man även kopplingen mm. Det är en kostsam operation som Erik skrev.
#1382419
Ni som har dålig hållbarhet på era urtrampningslager, är det så att ni står med kopplingen nertryckt och växel i vid rödljus etc istället för att lägga i friläge och släppa upp kopplingen medan ni väntar på att kunna köra vidare? Är uppe i 44k mil på originallagret på min -99a, ta i trä :)
#1382669
SubMarine skrev: fre 29 maj 2020, 10:07 Ni som har dålig hållbarhet på era urtrampningslager, är det så att ni står med kopplingen nertryckt och växel i vid rödljus etc istället för att lägga i friläge och släppa upp kopplingen medan ni väntar på att kunna köra vidare? Är uppe i 44k mil på originallagret på min -99a, ta i trä :)
Jag gör också så, och har lärt frugan att göra lika.
Det känns rätt, MEN, faktum är att de flesta ihopbyggd lager/hydrualcylinder byts för att hydrualiska delen har gett sig. Inte lagerdelen.
Detta enl två polare som är bilmekanikers, och gäller generellt bland biltillverkare.

Jag fortsätter göra så, men rätt eller fel =???

Ang ljudet när kopplingen släpps, så är det bara en kort kort stund det uppstår?
(Dvs troligen kortare än sekunden du uppger)

Och stillastående, helst med varm låda?
Då är det nog bara syncroniseringsrings-rasslet som många M56 får.
Vissa låter på lågvarv under färd, andra stillastående på tomgång, och andra inte alls.

Att det skulle kunna ge ett kort rassel när det drar igång lådan från helt stillastående är långt ifrån omöjligt.

Lösningen är lådbyte till en nyrenoverad, eller extremt lågmilad, men lösningen kan också vara att strunta i det och körs vidare.
#1382730
Jag har kopplingen nere vid rödljus, jag anser det är så kort stopp att är slöseri med energi att slänga i neutralen och sen tillbaka till 1an :P
Däremot slänger jag i friläge + handbroms vid längre stopp, som t ex vänta på tåget. Men även det mest för att jag är slö, och sånna långa stopp är bara jobbigt att hålla kopplingen nere för :-D

Hur som, jag har aldrig skrotat en koppling, varken lamell, tryckplatta, lager eller något annat. Mycket möjligt att ha kopplingen nere vid t ex rödljus sliter mer än att ha den uppe... Men frågan är hurvida den skillnaden verkligen är märkbart mätbar i praktiken?

----

Det är ju svårt att diagnosiera ljud över internet, speciellt utan en ljudfil att lyssna på... Men det kan ju vara (dubbelmasse)svänghjulet som slamrar också, behöver ju prompt inte vara lådan eller kopplingen.

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]