NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1382374
V50 1.6d som snart gått 19k mil på originalfiltret.
Lite imponerande , men efter några månader med korta körsträckor så spottar bilen felkoder kopplade till partikelfiltret (P242f och P2458).

Jag har läst trådarna på forumet och det finns oändligt många trådar om just partikelfilter, men jag hittar ingen manual/instruktion/video för hur man byter den, på hela jäkla internet :-o

Jag är en hobbymekare, bromsar, vätskor, filter, hjulupphängning mm är inga bekymmer, men hade önskat någon form av tutorial. Någon vänlig själ som har tillgång till en? :crying: 8-) :-D
#1382382
Inte så mycket svårare än att byta en ljuddämpare.

Här på en ungefär likadan bil (syrran från Ford):


Glöm inte att bilen måste berättas att den har fått nytt DPF (DPF-counter reset), och om en eventuell EOLYS refill.
(Din eller någon annans "Verkstad" utrustad med Vida/Dice eller liknande)
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
#1382695
Janne76 skrev:Tack för hjälpen, det såg ju ut att vara väldigt enkelt. Jag trodde jag behövde riva halva fronten och flytta på motorn :angelo:

Jag kanske skall satsa på att köpa en VIDA/Dice läsare?

Såg nedan ifrån Kina (Tyskland)

https://www.aliexpress.com/item/3290269 ... hweb201603_
Har bytt DPF på min V50 1.6d. Motorfästet på på höger sida måste/bör lossas så att man kan flytta motorn bakåt. Lite småtrångt är det, men inget jättekomplicerat. Men du måste "tala om för bilen" att du bytt filtret med VIDA.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

#1382708
Jag har bytt på min 1,6D 2010. På den var det inte svårt och jag minns inte att jag behövde ta bort något motorfäste.( Jag kan dock minnas fel.)
Dock så minns jag att man fick bända lite i värmesköldarna för att få dit/bort dem. Många skruv över allt.

Om möjligt så byt slangarna till tryckgivaren samtidigt. de går ibland sönder i höljet.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]