- tor 28 maj 2020, 13:05
#1382274
frippe64 skrev:Samtidigt har vridmomentet ökat 50(?)% med det bytetfrasse4 skrev: ↑sön 24 maj 2020, 07:25 Bilmotorer har inte alls blivit så mycket snålare som tillverkarna vill påstå. I många fall så har det ätits upp av att bilarna blivit större och framför allt tyngre.Ett helt annat exempel:
Sedan har tillverkarna utnyttja den gamla orealistiska körcykeln för att påvisa 5-10% bränslebesparing per år fast konsumenterna inte märkt skillnad.
Ett bra exempel är att jämföra min Volvo 240 från 1989 med min Alfa Romeo från 2013 då båda är bensinare och har samma tjänstevikt 1440 kg mot 1460 kg. Volvon hade mekanisk insprut 116 hk och manuell låda, Alfan har downsized turbo på 1,3 l med 170 hk och automat.
Blandad körning för mig drog Volvon 1,00 l/mil och samma körmönster med Alfan är 0,82 l/mil. Jag bor i Stockholm så det är mycket stadskörning. Besparingen på 25 års motor utveckling är alltså bara ca 18 %. På långresor ex Sthlm-Gbg så drog Volvon 0,75 l/mil och Alfan drar 0,65 l/mil så där är besparingen ca 15 %. Siffror vid pump såklart.
Från vår V70 2,0F -09 till vår V60 T3 -12 har förbrukningen minskat med 13%.
Ny motorgeneration, minskad motorvolym, direktinsprutning och turbo.
Jag tycker 13% är ganska bra på ett generationsskifte.
Åker: Tesla M3 AWD LR och BMW 335CiA M-Sport cabriolet
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i