Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Amiliana
#1377493
MickeM skrev:Har du inte orginalstereo så var inte den koden konstig alls. Att prion inte ligger där är självklart, men är det inte orginalstereon har inte CEM med den koden att göra. Det var dit jag ville komma med det.
Det är inte omöjligt med CEM, men det finns fler saker det kan vara. Vanligaste felen är väl ändå att dom slutar fungera när dom blir varma, eller blir vattenskadade.
Avsaknad av ström i eluttaget och stereon förekommer också, och då är det nån lödning någonstans, tror jag.

En 2004 och äldre kan ju reläerna bytas på enkelt. 2005 och nyare måste lödas bort/tillbaka.
1A59 har jag helt ignorerat eftersom jag inte bryr mig om ifall stereon fungerar. Jag har fokuserat hela min felsökning på 6C48 och då har 1A59 även dykt upp som nämnd ibland.

Enligt vad jag har läst så kan det fortfarande vara immobilizern som spärrar, men att den har passerat steget som ger info i displayen. Det finns tydligen inte så många felkoder för stegen i den cykeln så även om den kan läsa chippen och har passerat själva "spärren" så ger den samma felkod om den inte kan komma vidare. Vid flera av dessa tillfällen är det när den ska kommunicera till ECUn som den inte kommer vidare.

MickeM skrev: Lite tjatigt men:
Har du kollat om det blir gnista på stiften?
Sätt ett stift i en tändspole och stiftet mot toppen.
Är det tryck kvar i fuelrailen efter startförsök?

För om det vore startspärren, borde du få texten "Startförsök avbrutet" i färddatorn, och startmotorn skulle inte slå till heller när jag tänker efter. Och det är bränslepunpen som bryts, inte spridarna.
Yup, kollat samtliga.


Sitter och surfar efter utrustning för att kunna läsa chippen då jag blev väldigt nyfiken på detta, men svårt att hitta program till bra pris som både fungerar till mina modeller och ev lite nyare. Dåligt med information där jag kollat hittills, men jag hoppas få svar om det snart :)
Användarvisningsbild
av johnnype
#1377495
Det låter mer som tankgivaren under sätet är defekt, om signalen "igenom" den är dålig så går aldrig pumpen... standardfel och ger ingen som helst felkod
Användarvisningsbild
av Amiliana
#1377496
johnnype skrev:Det låter mer som tankgivaren under sätet är defekt, om signalen "igenom" den är dålig så går aldrig pumpen... standardfel och ger ingen som helst felkod
Jag har dock kollat pumpen och den går :) Det kommer bränsle.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1377500
Ok, som det skrevs tidigare är felet ofta relaterat till värme när det gäller CEM. Att det saknas spänning via något relä är väldigt ovanligt 99-04. 05 däremot så är det vanligare.

Finns det inga felkoder på ECM ?
Användarvisningsbild
av Amiliana
#1377503
johnnype skrev:Ok, som det skrevs tidigare är felet ofta relaterat till värme när det gäller CEM. Att det saknas spänning via något relä är väldigt ovanligt 99-04. 05 däremot så är det vanligare.

Finns det inga felkoder på ECM ?
De jag skrev är de enda felkoder som jag fått, att det är nyckeln och AUM, men jag kollade aldrig ECM direkt.

Jag får avvakta tills jag har tid att åka dit igen :) Verkstaden är tyvärr 1.5 timmes resa härifrån, och jag är utan bil, så blir inte så ofta jag faktiskt kan vara där och hålla på.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1377613
Efter att ha läst på vad felkod CEM-6C48 betyder så tror ju jag också på att CEM är problemet men det är startnyckeldata som är korrupt. Detta kan verifieras med VIDA (Volvos diagnosprogram). Detta kanske ska vara ditt nästa felsöknings steg!?

Kanske behöver du alltså en omladdning av befintlig CEM snarare än byte + inlärning av startnycklar.

Jag kan ta fram IMMO+nyckelkoder och även göra inlärningen med en fungerande CEM image för 2004an om man vill men det kräver ju att bil finns hos mig så det blir inte praktiskt. Får nog rekommendera att du tar det med en Volvo verkstad istället.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1382558
Hur gick det med detta? Såg att du skrev i en annan tråd om felsökning. Vore kul att höra om min teori stämmer?

Min bil befinner sig hos min far en bit bort så jag har ännu inte hunnit dit för att kolla ännu, men ifall man kollar loggen för startcykeln, om det är felet jag tror det är med min, så ska det visa att den passerar immobilizern som ok men att den ska stanna upp när CEM försöker att kommunicera med ECU.
ps. ECU = ECM utgår jag ifrån.
Användarvisningsbild
av Amiliana
#1382574
Jag har ännu inte varit hos min far, men det är vad jag ämnar kolla!

Hade tänkt åka dit nu i helgen förutsatt att jag kunde flytta chippet från min gamla CEM till den nya, men då de var helt olika så det sket sig.

Jag sabbade nämligen några komponenter på min ursprungliga CEM när jag tog isär den från ramen. :crying: :oops: Jag skulle kunna löda dit nya, men utan att ha en bild på exakt likadan CEM så kan jag inte vara helt säker på att jag finner alla.

Så med andra ord, måste ha en mer troligt fungerande CEM innan det är värt resan för vidare felsökning :P
Användarvisningsbild
av johnnype
#1382757
Ajdå, kanske inte skulle pillat med detta :x

Kanske är lika bra att göra den (hela) begagnade till fabriksläge istället då och låta Volvo programmera in den! Måste ju bli lättast, även om det innebär en tråkig bärgning till verkstaden.
#1448787
Goda nyheter!!

Jag skickade iväg CEM till johnnype som var bussig att programmera över min information från den trasiga CEM till en begagnad som jag hade köpt från Tyskland.

Jag kopplade in den i bilen och nu betedde den sig som innan jag mixtrade med CEM iaf, dvs att den gnuggar, men inte startar. Hade bara en kort stund på mig att kolla detta innan jag skulle bli hämtad så hann inte mer.

Jag bad min far att kolla felkoderna under veckan därefter, men antingen glömde han eller så hade han inte tid.

Jag beställde en VCDIAG VCX Nano på tradera och laddade hem Volvo Vida 2014D innan jag återvände till verkstaden och när jag till slut fick iordning datorn och Vida så fanns det massor av felkoder, men inte CEM-6C48 längre! Den ville fortfarande inte starta och bland de 17+ felkoder jag läste ut så var det flera som klagade på låg ström och ingen jord. Jag tänkte inte på att detta kunder vara gamla felkoder som låg kvar då det dröjde till nästa dag innan jag lärde mig hur jag tog bort dem i VIDA så jag satte igång och rengjorde kopplingspunkter och jordpunkter. Kan lugnt säga att vänster sidas jordpunkter behövdes definitivt! Behövde tom byta en av kablarna och kabelskor på samtliga då de var så väldigt korroderade!

Efter allt detta, plus att jag hade lärt mig rensa gamla felkoder, så hade jag efter en omladdning endast 6 st felkoder kvar! En av dessa är fortfarande AUM som inte är inkopplad. Men ingen kod som är kritisk nog att stoppa en start av bilen. Detta gjorde mig väldigt konfunderad. Jag kollade väldigt länge på olika delar i Vida.. kontakt med CEM.. kontakt med BCM.. kontakt med ECM.. osv.. Allt verkade fungera, så varför startade den inte?

Jag började om igen att kolla startgrejjerna. Tändstiften luktade alla bensin. Dock gav de ingen gnista. Koll av tändspolarna visade att tre av dem har varit överhettade så delar har smält, men endast en av dem hade felaktigt resistansmätning. Jag bytte alla tre då jag har min donatorbil som fungerade finfint, men som inte kan fortsätta då den är sned i ramen :/ Fortfarande inget. Mätte tändkablarna. Inget fel.

Sedan läste jag i Vida om procedur när den gnuggar man inte tänder. Den nämnde något om säkringar på 30 A och någon på 20A tror jag? Iaf, jag vet att detta var bland det första jag kollade när bilen slutade att starta, men jag tänkte att det skadar inte att kolla igen.

Mycket riktigt. Säkring 11 var trasig.

Bytte den och pärlan brummade igång direkt!

När jag tänker efter så är det egentligen rätt logiskt. Det VAR definitivt fel på CEM och antingen så var det den, eller när jag testade med en annan, som säkringen löste ut (och inte när bilen dog från första början). Sedan blev det ursprunliga felet fixat när johnnype flyttade över programmeringen till en frisk CEM så kvar var då bara säkringen xD

Har fortfarande några fel att fixa innan jag kan besiktiga, men bara att hon startar utan problem är en STOR bit på vägen! :party: :party:

Tack allesammans för hjälp på vägen! <3

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]