Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perkla
#1382476
Har en Volvo S80 från 1999, halvljuset har slutat fungera, har bytt relä samt shunt, även kollat säkringarna i kupén, säkringen i motorutrymmet för halvljus var visserligen trasig, men jag bytte den och fortfarande inget halvljus, jag har testat med annan ljusomkopplare också nämligen utan resultat, när jag vrider på ljusomkopplaren så klickar det i reläet... Lamporna är hela och jag har mätt med multimeter och det finns ingen ström där...

Nån som har nån idé vad som kan vara fel.. ?

Tacksam för svar..
Senast redigerad av 2 Perkla, redigerad totalt 0 gång.
av MickeM
#1382478
Mätte du bara efter plus, eller mätte du i lampkontakten?
Du kan ju sakna minus....

Satte du rätt sorts relä med anslutningarna rätt?

Lyser parkeringsljuset?

Halogen eller xenon är viktig info.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1382480
Xenon fanns inte på S80 MY99, det var väl runt MY04 som det introducerades?
av Perkla
#1382482
Det är halogen, jag testade en annan jordpunkt också, det finns ström på säkringen i motorutrymmet men ingen ström på dom två säkringarna i kupén för halvljuset på höger och vänster sida, parkering fungerar, lika så helljuset, jag var till skroten och hämtade lika relä som ska sitta där, lika med shunten så ja det är sånna grejer som ska sitta där jag bytte till..
av MickeM
#1382484
Är det ström i 30 anslutningen till reläet?
Om ja, har du då kontakt från reläutgången till lamphållaren? (Eller typ kabelbrott)

Säkringarna borde vara före reläets 30matning.
Men jag vet faktiskt inte.

Kanske är där det delar sig mellan höger/vänster.

SWM felkoder?
CEM felkoder?

Märkliga saker kan hända om BLINKERSSPAKEN spökar.
Den slår nog då ut SWM är min teori.

LSM hade du bytt. Borde inte vara konfigurering på den.
av Perkla
#1382486
Det är så jävla trångt där reläerna sitter att jag knappt får in handen där under, så komma dit och hitta rätt stift att mäta på anser jag mig vara nästan omöjligt, utan att måsta ringa halva inredningen förstås.. det står i displayen att halvljuset är trasigt, och båda sidorna försvann samtidigt och jag har inte varit och grejat med några kablar alls, båda sidor försvann samtidigt..
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1382488
Hur fungerar helljuset?
Lyser det när du helljusblinkar? Behålls det tänt när du drar spaken "hela vägen"?
av Perkla
#1382570
Jag har gjort lite framgång, det var vintern för två år sen som lyset slutade fungera, och detta efter att jag skulle montera Xenon i halvljuset, i samband med det slocknade ljuset helt och bilen ställdes bort.. nu har jag tagit ner CEM och kollat upp allt noga och ser att Shunten sitter på fel ställe, där den ska sitta har det blivit lite varmt kan man se, nu när jag satte den där den ska sitta så fungerar lyset men det började ryka om kontakterna i lamphuset för halvljus... fick stänga av direkt för att inte elda sönder fler relän och shuntar.. antar att nåt är fel.. ska mäta i CEM men vet inte riktigt hur jag ska mäta.. nån som har nåt förslag på vad som kan orsaka att det börjar ryka om kontakterna.. ?`
#1382633
Problem löst, tog ner CEM och tog bort halvljusrelä och Shunt, rengjorde lite och kontrollerade kablar osv, fixade till kontakterna bak på halvljuslamporna och satte tillbaka allt och nu fungerar det.. inga problem alls faktiskt.. tack för dom tips jag fått hittills.. :D

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]