Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#1382250
Så gör jag. Byter själv, alltså. Men ibland har bilen varit på verkstad och ett eller flera hjul varit av, för att komma åt något. Inte för att byta hjul.

Grannen hade fått en låsskruv på sin S60 dragen av någon stolle på en verkstad. Han (grannen) fick inte loss den. Han körde in bilen till mig. När vi som sista utväg kopplade min kompositmutterdragare till oreglerade anslutningen på kompressorn, satte knät bakom knackaren så att låsskruvsnyckeln definitivt inte gled ur spåret på skruven och sen lät mutterdragaren banka en stund, då kom den loss.

Min mutterdragare är specad till 813 Nm vid 6 bar. Vi körde in drygt 10 bar då.
av Fjulle
#1382342
Jag tror också lite på att låta en mutterknackare värd namnet gå loss på bulten en stund. Men som sagt...det har jag provat. Har förövrigt hört att vissa däckverkstäder ligger på ett lager av "nycklar" till div hjul. Men var hittar man en sådan verkstad?? :-(
Användarvisningsbild
av ER
#1382345
Man drar ju givetvis bultarna med momentnyckel och ingen gega/smörja/kopparpasta what ever shit på gängorna som orsakar att det blir felaktigt moment då man alltid drar torra och rena gängor. Då är det inga problem att lossa på bultarna senare. Jag drar dock låsbulten betydligt lättare och för hand istället för 140nm med momentnyckel som hjulbultarna är specade för.
av Lövet
#1382346



Den här killen visar hur man gör, och inte gör, med nästan alla vanliga typer. Volvos Mcguard är med där exempelvis.
Användarvisningsbild
av ER
#1382525
Vilket är orsaken till problemet att det sitter för hårt när momentet för att överkomma friktionen är betydligt lägre med oljade gängor och resulterar i att man drar dom för hårt så standarden gäller givetvis ej vid hjulbult om man inte vill att den ska sitta för hårt dvs..
Användarvisningsbild
av ER
#1382580
apersson850 skrev:En oljefilm på gängorna gör att det blir mindre friktion när den ska bort också.
Den försvinner med tiden som sagt och orsakar att det sitter för hårt och man drar för hårt mot given spec för hjulbulten/skruven. Att lossa denna kräver högre moment då konan sitter för hårt mot bromsskivan och konan är och ska vara torr i fälgen. Testa att lossa något draget med och tan kladd på gängan vad som krävs för att lossa det hela. På gammla goda tiden fick man ont i fingarna av "smällen" när det släppte i en plåtfälg och man hade fälgkors/teleskopiskt skaft.
av Lövet
#1382589
Bultarna är torra när de dras från fabrik. Det räcker för mig som argument för att de inte ska smörjas. Om man gör rent varje år och inte drar för hårt så sitter de inte fast. Drar däckfirman fast en rostig bult med 300nm - ja då är man rätt rökt oavsett smörj eller inte smörj på bulten tror jag;-)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]