Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bäckis
#1382531
Anledningen till frågan, bra att jag fått lite svar, är att min T8 kommer vilken dag som helst och jag är i valet och kvalet på vad jag ska ladda med hemma.
Egentligen har jag nog inget större behov att kunna ladda bilen full på kortast möjliga tid med 16A.
Jag har 16A huvudsäkring men har balanserat om lasterna i elcentralen och lagt varmvattenberedare (största förbrukaren förutom spisen) så den laddas mitt på dagen, när jag får som mest av solpanelerna.
Jag har normalt sett inga problem att ta ut 10A under några timmar (typ kupéfläkt &motorvärmare) så jag tror att det räcker med originalkabel.
Har ett 3-fas uttag med 16A enfas uttag på precis innanför garageportarna (bilen står alltid ute) som jag tänkte nyttja.
Var först inne på att köpa en ställbar kabel med cee-kontakt att använda hemma men det blir nog en med vanlig kontakt att ha i bilen plus en typ 2 kabel.
Fast jag är lite sugen på laddbox, dock betalar inte företaget boxen men däremot alla kablar (utan att lägga dessa i förmånsvärdet) så kablarna blir ju billigast. Dock är det ju så att med en box har man till viss del framtidssäkrat.
av Lövet
#1382542
fragge skrev:
Lövet skrev:Jag har beställt elbil och till den ingår trefasladdare med hög kapacitet. Jag har trefasuttag i garaget med jordfelsbrytare. Ledare är 5x2.5 installerade 2016. Nån som kan se en uppenbar anledning till att inte använda medföljande laddare?
Om du har en normal CEE kontakt till ditt 3-fas uttag som du ansluter laddaren till är det lugnt. Dessa kontakter är dimensionerade att hålla för belastningen. Det är vanliga Schuko kontakter som är problemet. De är inte dimensionerade för kontinuerlig och hög belastning.
Om du skall göra allt rätt skall det vara en särskild typ av jordfelsbrytare installerad också för elbilsladdare, inte den "normala" varianten. Din elektriker har koll på vad som gäller.
"Min" elektriker var en av byggarna och han hade inte svenska som modersmål direkt. Men alla grejer är köpta i Sverige och ser bra installerade ut. Jordfelsbrytaren sitter i en undercentral i källaren där garaget är. Mellan centralerna är det 5g 2.5.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1382565
Jordfelsbrytare av typ B är det som du ska ha till elbilars laddning.

Har för mig att den förhindrar någon form av krypström av likström. Detta gäller speciellt om fler i området har elbilar..

Finns många bra filmer som förklarar varför man ska ha en sådan...

av fragge
#1382576
Bäckis skrev:Jag har normalt sett inga problem att ta ut 10A under några timmar (typ kupéfläkt &motorvärmare) så jag tror att det räcker med originalkabel.
Det är skillnad på olika typer av last, en kupévärmare/motorvärmare är en ren resistiv last, det är inte en elbilsladdare. Därför är risken större för överhettning i uttaget när du laddar via Schuko under lägre perioder. Ofta kan det även vara så att laddaren sitter kvar i vägguttaget mellan laddningarna och det kan över tid skapa oxidering mellan kontakten och uttaget som ökar resistansen och därmed värmen. Om du drar ut vägguttaget då och då kommer du att slita bort ev. oxidering och få en bättre anslutning.
Läs mer på Elsäkerhetsverket om varför elbilsladdning via Shucko är en dålig idé.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss ... eluttaget/
Användarvisningsbild
av Bäckis
#1382621
Jordfelsbrytare B säkerställer att man inte får högre läckström än 6mA likström från elbilen. Detta beroende på att likströmmen mättar en vanlig jordfelsbrytare så den inte löser ut.
Kruxet är att det är inte bara elbilar som gör detta utan även solceller, lågenergilampor, hemelektronik mm.
Så risken att sätta en jordfelsbrytare B i centralen är att denna löser ut för jämnan.
Bättre då med box, men även många laddkablar har detta inbyggt i klumpen på sladden.
Användarvisningsbild
av Pellix
#1382774
Installerat Easee laddbox.
Köpte på nätet och lät Assemblin installera. Kostade ca 6000 efter bidrag (med ganska kort sträcka från boxen till elskåpet).
Har med mig båda kablarna och laddar ute om det finns tillgång.
#1382779
Även om ni tycker att ni inte har behov just nu, köp en laddbox i alla fall. Det är nu ni har chansen att göra det riktigt billigt. Redan vid nästa budget så kan regeringen tagit bort ladda hemma stödet. Kanske ni har laddhybrid nu men kanske skaffar elbil vid nästa byte coh då kommer ni ångra bittert att ni inte kan ta ut dom fär 11kW ur väggen ;-D
av PBateman
#1382827
Körde på en Halo när vi fick bra pris genom bostadrättsföreningen, vi fick inte ladda genom vanligt uttag + framtidssäkrar för kommande elbilar. Bra bidrag ffån staten som garanterat försvinner snart. Och fast kabel från laddaren så man slipper ta ut den ur bilen inför varje laddning.
Användarvisningsbild
av Bäckis
#1382844
Om man köper en laddbox utan fast sladd, får man bidrag även för sladden då?
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]