Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1332518
Har en Xc70 D4 my15, och grubblar lite över oljor till denna.
Har sökt efter en vettig olja som är lite tjockare än den 0-30 Castrol Edge Ti som jag fyllde i våras. Finns det inte 5-30 alt 5-40 med klassning A5/B5?
Tycker motorn går hårt, dvs väldigt mycket dieselmotor om ni fattar vad jag menar. Enligt sista servicespecen från förra året fyllde de Castrol 5-30, och då gick den väldigt mjukt och fint i motorn. Sen fyllde jag i 0-30 Castrol Edge Ti innan semestern, men som sagt den går lite hårt.
#1332541
@Filippo76,

Håller med, jag brukade köra 0/5W-40 olja i förra bilen med 35.000mil istället för 30.

Nya bilen kör jag Valvoline Synpower FE 0W-30 !

Den har 175 i ViskositetIndex (högre än flera 40 oljor)
Tjockare och bättre A5/B5 klassad olja blir svårt att hitta. Billigast om du hittar någon verkstad som köper på fat.
Castrols Edge TI 0W-30 har bara 158 VI.
T.o.m Biltemas 0W-30 A5/B5 har 170 VI. Så Castrol Edge är i tunnaste laget, flera 0W-20 oljor har högre VI
5W-30 Magnatec stop start har VI på 168.

Dedär 20/30/40 "grade / weight" är bara en fingervisning, oljetillverkarna väljer själva vilka siffror de vill sätta på förpackningen, inom rimliga gränser från VI. Nu med allt jagande på förbrukning och utsläpp så rekommenderar tyvärr biltillverkarna oljor från tillverkare som har tunna oljor så de kan så låga siffror på bränsleförbrukning och utsläpp som möjligt.

Men att gå upp från 0W till 5W känns bara onödigt, vi har ändå rätt så kalla vintrar och kallstarter sliter mycket på motorn.

Alternativ två blir en bra 0W-40 olja annars, med lite kortare bytes intervall. Även om de inte har rätt klassning
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
#1332560
ACEAA3/B4
Viskositetsstabiloljaavhögkvalitetförhögprestandabensineller direktinsprutade dieselmotorer, även lämplig under de förhållanden som beskrivs under B3.

ACEA A5/B5
Viskositetsstabiloljaförförlängdabytesintervallihögprestanda motorer + lätta dieselfordon som är designade för att använda en lågviskös, bränslebesparande olja med en HTHS viskositet mellan 2.9 till 3.5 mPa.s. Dessa oljor kan vara olämpliga i vissa motorer. Konsultera instruktionsboken.

http://www.nosab.eu/publ_dokument/Klass ... roljor.pdf
#1382297
KalleJ skrev: fre 16 aug 2019, 23:36 @Filippo76,

Håller med, jag brukade köra 0/5W-40 olja i förra bilen med 35.000mil istället för 30.

Nya bilen kör jag Valvoline Synpower FE 0W-30 !

Den har 175 i ViskositetIndex (högre än flera 40 oljor)
Tjockare och bättre A5/B5 klassad olja blir svårt att hitta. Billigast om du hittar någon verkstad som köper på fat.
Castrols Edge TI 0W-30 har bara 158 VI.
T.o.m Biltemas 0W-30 A5/B5 har 170 VI. Så Castrol Edge är i tunnaste laget, flera 0W-20 oljor har högre VI
5W-30 Magnatec stop start har VI på 168.

Dedär 20/30/40 "grade / weight" är bara en fingervisning, oljetillverkarna väljer själva vilka siffror de vill sätta på förpackningen, inom rimliga gränser från VI. Nu med allt jagande på förbrukning och utsläpp så rekommenderar tyvärr biltillverkarna oljor från tillverkare som har tunna oljor så de kan så låga siffror på bränsleförbrukning och utsläpp som möjligt.

Men att gå upp från 0W till 5W känns bara onödigt, vi har ändå rätt så kalla vintrar och kallstarter sliter mycket på motorn.

Alternativ två blir en bra 0W-40 olja annars, med lite kortare bytes intervall. Även om de inte har rätt klassning
Bytte nyss till ovanstående Valvoline Synpower FE 0W-30. Den går lite mjukare nu i motorgången helt klart.
Brukar byta 2ggr per år, var 1000:e mil ungefär beroende på hur långt man kört. Service på verkstaden en gång på hösten och sedan byter jag olja själv innan sommaren.
Köpte oljan på oljemagasinet till ett vettigt pris.

Var faktiskt på en bildelsbutik innan och frågade om lite olika oljor till XC70:n. Och blev erbjuden LiquiMoly 6 liter för 960kr ungefär. Jag frågade då vad den har för viskositetsindex. "- 0W-30 är det." Jo precis men det borde stå ett index på de flesta oljor under Viskositetsindex? sa jag.
"- det ÄR 0W-30 som jag sa" sade kundmottagaren.

Är detta inget man "snackar" om vanligtvis?
Jag blev mer eller mindre idiotförklarad och han tyckte säkert jag var dryg, men jag beställde som sagt Valvoline istället som @KalleJ tipsade om. Tack för det.
#1382378
Varsågod :-)

Nä man får kolla upp det Viskositet Index på tillverkarens hemsida i databladet eller pdf.
Går att läsa mer på wikipedia eller www.bobistheoilguy.com mer om man vill nörda lite :nerd:
Är inte direkt utbytbart med 30/40 grade men högre är bättre.
"exempelvis: SAE 10w-40 är ingen kvalitetsbeteckning utan en viskositetsklass."
#1382537
Varför bry sig om vad det står i instruktionsboken på min nya bil? Jag gillade oljan jag hade i min gamla bil så den använder jag. Har även bytt alla säkringar till sånna som håller bättre. 30amp stod det på dom...
Senast redigerad av 2 leinad82, redigerad totalt 0 gång.
#1382538
Intressant. Bytte olja och kamremför ett par veckor sedan på en D4 AWD och upplever att det är ett hårdare dieselljud nu. Innan tyckte jag den gick förvånansvärt tyst men nu knackar den en del.
Fick för mig att kamremmen kanske hamnat ett hack fel men bilen går som den skall.

Kanske är oljan som gör det. Hällde i 4liter Biltemas 0w30 och resten Castrol 0w30 men har ingen aing om vd det var i den innan. Nästan så jag är sugen på att byta igen efter 150mil bara för att testa...
#1382541
leinad82 skrev:Varför bry sig om vad det står i instruktionsboken på min nya bil? Jag gillade oljan jag hade i min gamla bil så den använder jag. Har även bytt alla säkringar till sånna som håller bättre. 30amp stod det på dom...
Vill man ha tjockare olja i en motor som gått 30.000+ med slitna toleranser så är det inget fel med det.

Valvoline Synpower FE 0W-30 är godkänd för Volvo VCC 95200377 ;-) Så häll du den i din motor.

Mobil Super 3000 Formula VC 0W-30, som Liljas hällde i min motor senast har viskositetsindex på 180 så den borde också vara bra.
Även om 3000-serien inte direkt är förstavalet om man inte kör Volvo.
av 246
#1382550
När vi nu pratar om en XC70 D4-15, är det då den 5-cylindriga motorn? Vill minnas att femmorna satt kvar i AWD till 2016?!
Skulle det fungera bra att byta olja som nämns ovan även till en låg-komp D3 2012 5-cyl med 36.000 mil tro?
Åker fortfarande med Castrols Edge TI 0W-30 men ska strax byta kamrem och sugen på tätare oljebyten framöver (hinner ändå inte upp i 3000 mil per år)
Inte för att min motor låter något speciellt, men kunde den bli något tystare så tas det tacksamt emot :)

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]