Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1380522
Tid bokad nästa vecka så får se hur de löser det. Vet inte varför man inte väljer att lösa problemet på en gång. Jag har ju inget emot att betala för att jobbet blir gjort ordentligt, sa att de kan ta ned tråget om det behövs så får jag betala för det. Skillnad om man ber om att få en snål-lösning.

Återkommer när det är klart så får vi se om det blir ordning på kärran.
Stort tack för alla råd här, kanonbra kunskap och allmän stämning här på forumet tycker jag.
#1381026
Ville inte skapa en egen tråd om nästan samma sak.

Kort historia:
Vill testa slang 8 och 13 enligt Hasse53:s bild. Kan jag lossa valfri slang på insuget, blåsa in i insuget och lyfta påfyllningslocket för att kolla om slang 13 och/eller skruven är tät?
Har inte koll på hur insuget ser ut på insidan, om det är helt öppet överallt eller hur det fungerar.

Lång historia:
Har en V70N 2,5T -05, gjorde enligt Haynesboken och tog vägen via generatorn när jag rengjorde oljefällan. Den behövde verkligen rengöring men missade visst att kolla slang 8 och 13 enligt Hasse53:s bild. Kommer ta loss insuget nästa gång istället. Hade inget "smör" i de två andra slangarna. Inte verkade det vara stopp i blocket heller.
Före rengöring fungerade ventilationen vad jag kunde förstå av ballongtricket och handsken på oljepåfyllningen men bilen drar lite olja och väldigt lite kylvätska. Ryker vitt hela tiden, bara lite. Har trycksatt kylet men det verkar tätt.

Har gjort cylinderläckagetest som visade på 8% på alla fem cylindrar innan jag började pilla. Med stetoskop konstaterade jag att det var kolvringarna som släppte igenom. Gjorde i onödan Wd40-metoden samtidigt men jag var sugen på att testa. Det som rann igenom hällde jag sedan i cylindrarna igen så det åkte såklart med gammal olja som jag filtrerade i gamla trasor. När jag ska prova på andra bilen kommer jag inte återanvända vätskan som kommer ut. Den var inte så effektiv. Har fortfarande ett oljebyte kvar innan jag räknar med att resterna av Wd40 är borta.

På insugsröret till turbon och slangen till intercoolern finns det olja. I slangar och rör till intercoolern finns det också olja. Turbon verkar inte tät men innan jag ger mig på den vill jag veta att vevhusventilationen fungerar ordentligt.
Bilen går och låter bra.
Jag har tänkt prova de sista två slangarna på ventilationen men om de inte är täta, skulle det kunna vara så att turbon efter att ha blivit illa åtgången av tät vevhusventilation nu med ny olja trycker in i oljan?
Det ryker ur påfyllning och när man tar upp oljestickan precis som för TS.

Möjligtvis att jag får ta ner tråget och göra rent innan jag ger mig på turbon också men det verkar inte så vanligt att man behöver göra det?

Olja och filter har bytts varje år sen 2013 när vi köpte den. Oljeförbrukningen har sakta ökat.
#1381485
Kan meddela att jag skruvade ner insuget och kontrollerade den lilla slangen och banjoskruven på det sättet. Mycket lättare än att gå via generatorn.

Hur som helst hade den lilla slangen gått av, antagligen när jag var där sist gång, den var väldigt spröd och gick sönder två gånger till när jag försökte få ut den ur isoleringen. Inte konstigt att det blivit problem. Det var även en del gojs som täppte till vid skruven.

Kan jag ersätta den med en mjuk vakuumsilikonslang eller behöver det vara den riktiga hårda? Verkar inte finnas som lös del utan bara i en sats. Antar att det blir problem när oljan börjar åka igenom om man använder silikon?

Ska bli intressant att få reda på resultatet av verkstadsbesöket, om det är samma fel på ts bil. :-)
#1381533
Focksson skrev: Hur som helst hade den lilla slangen gått av, antagligen när jag var där sist gång, den var väldigt spröd och gick sönder två gånger till när jag försökte få ut den ur isoleringen. Inte konstigt att det blivit problem. Det var även en del gojs som täppte till vid skruven.

Kan jag ersätta den med en mjuk vakuumsilikonslang eller behöver det vara den riktiga hårda? Verkar inte finnas som lös del utan bara i en sats. Antar att det blir problem när oljan börjar åka igenom om man använder silikon?
Tror den går att köpa lös och ersätta, har för mig att jag såg att några på amerikanska forum har bytt ut just den delen istället för hela kopplingen med kylarslang och det där. Banjokopplingen verkar finnas i någon uppdaterad version hos Volvo som inte sätter igen lika lätt. Skulle nog testa gå till Volvo och höra om jag var du.

Ja det ska bli intressant att se vad de säger på onsdag, har sagt att de får lägga ned tillräckligt med tid så att de kan fixa det och få bukt med övertrycket.
Det är synd att man inte har något mekställe själv, håller utkik efter mekgarage dit jag flyttat (Uppsala).
#1381554
Aha ja det hade ju varit det bästa för mig då resten verkar vara i bra skick. Jag har planerat att ringa Volvo imorgon och kolla. Hade ju varit bra om det fanns en bättre banjokoppling, verkar vara en svag punkt.

Jag förstår vad du menar, jag kan stå i eget garage, inget lift visserligen men är man uppväxt med att stå i regnet kvällen innan besiktning och ge pappa verktyg så är eget varmgarage med dörr in i huset ganska lyxigt. :-)

Hoppas det löser sig på ett bra sätt på onsdag.
#1382315
Fick tillbaka bilen idag och enligt verkstaden finns det inget övertryck. De hade kollat och testat, däremot när de hade täckt för några slangar så blir det ett övertryck. Men enligt dem så fungerar vevhusventilationen som den skall, men de höll med om att de rykte lite väl mycket om oljelocket och stickan. Fick rådet att testa 5w-40 som olja istället för 0w-30 som den tidigare har servats med.
Någon som har en uppfattning om den sistnämnda lösningen, att köra med 5w-40 istället för 0w-30?
Tänkte i alla fall prova det innan jag går till någon annan verkstad.

Inga fel på verkstaden förövrigt tycker jag. Bra priser och trevlig personal, men jag hade gärna sett en bättre lösning på det här..
#1382323
Har ingen egen erfarenhet men sitter ju själv med ungefär samma problem som jag hoppas på att lösa snart. Väntar på materielleverans nu...

Det jag har läst mig till är att om det ryker så har man problem, sen om det är vevhusventilationen eller något annat låter jag vara osagt. I mitt fall funderade jag över om turbon kan trycka in i oljan och ge högre tryck. Sen hittade jag den trasiga slangen. Eventuellt kan det vara förbi kolvringarna det läcker och det är väl där de tänker att en "trögare" olja kan vara en fördel i nuläget. På min bil har jag som sagt testat och kolvringarna läcker inte förbi så mycket. Har läst många inlägg om att folk ska testa en annan olja för att det inte ska läcka mm. Låter som en nödlösning, kanske fungerar ett tag? Tråkigt om något hinner gå sönder innan problemet är löst bara. Turbon mår ju inte så bra av övertryck t.ex.

På min bil fungerade vevhusventilationen någorlunda, det rök inte ur påfyllningen eller vid stickan trots allt gojs jag rensade ur oljefällan men sen efter att slangen gick av blev det mycket sämre såklart och det var då det började ryka. Min känsla är att vevhusventilationen inte fungerar som den ska på din bil. Jag är dock ingen utbildad mekaniker men jag har löst ett par fel på mina bilar som två verkstäder gått bet på innan. Ingen kan allt, så är det bara.

Förresten, den första verkstan, tog de ner insuget och gick den vägen eller gjorde de som jag och tog loss generatorn mm för att slippa byta packning? Tänkte ifall de precis som jag missat att den lilla slangen är sönder? Kanske den andra verkstaden inte lyckats testa den? Jag hittade ingen bra metod för att göra det så jag fick skruva loss insuget för att kunna kontrollera.
#1382417
Focksson skrev:Har ingen egen erfarenhet men sitter ju själv med ungefär samma problem som jag hoppas på att lösa snart. Väntar på materielleverans nu...

Det jag har läst mig till är att om det ryker så har man problem, sen om det är vevhusventilationen eller något annat låter jag vara osagt. I mitt fall funderade jag över om turbon kan trycka in i oljan och ge högre tryck. Sen hittade jag den trasiga slangen. Eventuellt kan det vara förbi kolvringarna det läcker och det är väl där de tänker att en "trögare" olja kan vara en fördel i nuläget. På min bil har jag som sagt testat och kolvringarna läcker inte förbi så mycket. Har läst många inlägg om att folk ska testa en annan olja för att det inte ska läcka mm. Låter som en nödlösning, kanske fungerar ett tag? Tråkigt om något hinner gå sönder innan problemet är löst bara. Turbon mår ju inte så bra av övertryck t.ex.

På min bil fungerade vevhusventilationen någorlunda, det rök inte ur påfyllningen eller vid stickan trots allt gojs jag rensade ur oljefällan men sen efter att slangen gick av blev det mycket sämre såklart och det var då det började ryka. Min känsla är att vevhusventilationen inte fungerar som den ska på din bil. Jag är dock ingen utbildad mekaniker men jag har löst ett par fel på mina bilar som två verkstäder gått bet på innan. Ingen kan allt, så är det bara.

Förresten, den första verkstan, tog de ner insuget och gick den vägen eller gjorde de som jag och tog loss generatorn mm för att slippa byta packning? Tänkte ifall de precis som jag missat att den lilla slangen är sönder? Kanske den andra verkstaden inte lyckats testa den? Jag hittade ingen bra metod för att göra det så jag fick skruva loss insuget för att kunna kontrollera.
Det är en och samma verkstad båda gångerna.
Insuget togs bort när oljefällan byttes. De fick gräva ut anslutningarna mot blocket då de var igensatta.
Har väl också lite känslan att allt inte är som det ska.. Men tänkte testa byta ut till 5w-40 eventuellt nästa vecka, så får vi se om det gör någon skillnad.

Fick du någon känsla om det går att byta ut slangen med banjokopplingen och den som går mot turbon om man går via generatorn? Tänkte eventuellt byta ut den på egen hand, om man kan slippa ta bort insuget.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]