- ons 20 aug 2008, 23:48
#212457
Hej!
Jag skulle nyss bytt tändstift på min fars Volvo V50-05 2,4 170 hk när jag upptäckte att farsan fått fel tändstift på den lokala Volvo handlarn. Eller så trodde jag iallafall, då de gamla stiften hade ~10-15mm kortare gänga än de nya! De här sätter jag inte ner i denna motorn sa jag till mig själv (med möjligt motorhaveri som resultat) och förberedde mig på att konfrontera farsan med den pinsamma nyheten.
"Inte då!" sa farsan som uppgivit bilens reg nummer när han köpte dom nya stiften. Mycket underligt tyckte vi, men de va bara att skruva dit dom gamla och vänta på verkstadens svar.
Nu senare ikväll har jag kollat runt på olika reservdelsfirmor efter ledtrådar om vad som kan vara felet och upptäcker bl a på NGK:s hemsida att tänstiften som ska användas ÄR den längre varianten som farsan köpt på Volvo. Alltså måste det suttit FEL stift i bilen... Den är alltid servad på Volvo enligt rutinen och minst ett tänstiftbyte eftersom bilen nu gått ~9000mil. Underligt.
Borde inte de kortare stiften påverka prestandan negativt p g a sämre förbränning? Bilen känns inte slö och förbrukningen har varit som den ska.
Vi ska höra med Volvo handlarn i morgon och se va dom har att säga. Är det någon som varit med om något liknande?
Mvh Andreas (Ny på forumet )
Jag skulle nyss bytt tändstift på min fars Volvo V50-05 2,4 170 hk när jag upptäckte att farsan fått fel tändstift på den lokala Volvo handlarn. Eller så trodde jag iallafall, då de gamla stiften hade ~10-15mm kortare gänga än de nya! De här sätter jag inte ner i denna motorn sa jag till mig själv (med möjligt motorhaveri som resultat) och förberedde mig på att konfrontera farsan med den pinsamma nyheten.
"Inte då!" sa farsan som uppgivit bilens reg nummer när han köpte dom nya stiften. Mycket underligt tyckte vi, men de va bara att skruva dit dom gamla och vänta på verkstadens svar.
Nu senare ikväll har jag kollat runt på olika reservdelsfirmor efter ledtrådar om vad som kan vara felet och upptäcker bl a på NGK:s hemsida att tänstiften som ska användas ÄR den längre varianten som farsan köpt på Volvo. Alltså måste det suttit FEL stift i bilen... Den är alltid servad på Volvo enligt rutinen och minst ett tänstiftbyte eftersom bilen nu gått ~9000mil. Underligt.
Borde inte de kortare stiften påverka prestandan negativt p g a sämre förbränning? Bilen känns inte slö och förbrukningen har varit som den ska.
Vi ska höra med Volvo handlarn i morgon och se va dom har att säga. Är det någon som varit med om något liknande?
Mvh Andreas (Ny på forumet )
Senast redigerad av 1 AndreasLj, redigerad totalt 0 gånger.