NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#212457
Hej!

Jag skulle nyss bytt tändstift på min fars Volvo V50-05 2,4 170 hk när jag upptäckte att farsan fått fel tändstift på den lokala Volvo handlarn. Eller så trodde jag iallafall, då de gamla stiften hade ~10-15mm kortare gänga än de nya! De här sätter jag inte ner i denna motorn sa jag till mig själv (med möjligt motorhaveri som resultat) och förberedde mig på att konfrontera farsan med den pinsamma nyheten.

"Inte då!" sa farsan som uppgivit bilens reg nummer när han köpte dom nya stiften. Mycket underligt tyckte vi, men de va bara att skruva dit dom gamla och vänta på verkstadens svar.

Nu senare ikväll har jag kollat runt på olika reservdelsfirmor efter ledtrådar om vad som kan vara felet och upptäcker bl a på NGK:s hemsida att tänstiften som ska användas ÄR den längre varianten som farsan köpt på Volvo. Alltså måste det suttit FEL stift i bilen... Den är alltid servad på Volvo enligt rutinen och minst ett tänstiftbyte eftersom bilen nu gått ~9000mil. Underligt.

Borde inte de kortare stiften påverka prestandan negativt p g a sämre förbränning? Bilen känns inte slö och förbrukningen har varit som den ska.

Vi ska höra med Volvo handlarn i morgon och se va dom har att säga. Är det någon som varit med om något liknande?

Mvh Andreas (Ny på forumet :wink: )
Senast redigerad av 1 AndreasLj, redigerad totalt 0 gånger.
#212514
Fick idag bekräftat av Volvo att det satt FEL stift i bilen... vilka klåpare! Senaste bytet var vid 5900mil och då på en Volvo verkstad i Linköping. Man kan visst inte lita på verkstäderna, och hoppas att detta inte ställer till problem längre fram.
#212606
Hmm... dålig reaktion trots ett Volvo forum. Nu är det iallafall åtgärdat med lägre förbrukning som resultat. Firman som bytt stifften tidigare erkände sitt misstag och erbjöd sig att byta dom åt oss. Frid och fröjd för denna gången!
av dali
#212612
Det enda som har hänt är väl att gnistan från tändstiftet har varit en bit högre upp i förbränningsrummet och att kompressionen varit något lägre. Ser ingen anledning till att det skulle göra någon skada, möjligen kan gängan kärva. Går det att skruva in rätt tändstift utan problem bör allt vara OK.
#212886
AndreasLj skrev:Hmm... dålig reaktion trots ett Volvo forum. Nu är det iallafall åtgärdat med lägre förbrukning som resultat. Firman som bytt stifften tidigare erkände sitt misstag och erbjöd sig att byta dom åt oss. Frid och fröjd för denna gången!
Vad förväntar du dig för reaktion då ?:-/
#1382154
Detta hände mig idag när jag bytte på min 523. Är lika förvånad som TS att bilen gått så bra som den gjort. 8mm för korta var de gamla stiften, hur nu Audi stift hamnat i en BMW :/ Har tvättat V70n också förresten :D :D
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]