Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70glt
#1382101
Hej.

Volvo V70 GLT -98 med snart 32.000 mil. Bensin/manuell.

Ibland så har bilen startproblem. Ibland händer det tio gånger på raken. Ibland kan man köra bilen varje dag i två veckor utan problem.

Problemet är följande: Ibland när man startar bilen så dör motorn precis någon sekund efter man vridit om nyckeln. Då brukar jag vrida om nyckeln igen och hålla kvar den på läge 3 "III". Så går motorn runt i ett par sekunder, cirka 5 sekunder, sedan hoppar den igång.

Ibland får man hålla på så ett tag, ta in och ut nyckeln, hålla kvar den i läge "III" och ge det 5-10 försök. Oftast startar den igång efter ett par försök.

Vad i allsin där är detta? Tändstift är nya. Har servat den bra med ny olja och alla filter: (olje,luft,bränsle,kupé)

Jag inbillar mig att den kan krångla mer ifall man kört med den precis en sträcka och sedan stänger av den, och startar den igen efter typ tio minuter. När man åker och handlar t.ex.

Väldigt irriterande detta. Har ni förslag?

Tändkablar antennring?

Tack :-D
#1382152
Antennringen behöver inte kodas om, det är bara en rulle med koppartråd. Plus lampan som lyser upp ringen runt tändningslåset :P Finns säkert på skroten
Men det brukar vara kontakten till antennringen som ställer till problem, om man tar av plastkåpan under rattstången (sitter med 2-3 skruvar) och lyfter lite på övre kåpan så ser man ett grönt kontaktdon på antennringen. Lyft på spärrhaken och dra ur kontakten. Lägg en liten smula fett eller vaselin på kontaktstiften och plugga i och ur kontakten några gånger så att ev. oxid nöts bort. Min V70 startvägrade ett par gånger om året förr men efter denna manöver så har den skött sig perfekt i flera år (ta i trä) :-D
Koppla ur batteriet och vänta gärna en halvtimme innan du börjar mecka runt ratten, en airbag som smäller av är dödligt farlig om man befinner sig för nära..
#1382353
Erik Å skrev:Antennringen behöver inte kodas om, det är bara en rulle med koppartråd. Plus lampan som lyser upp ringen runt tändningslåset :P Finns säkert på skroten
Men det brukar vara kontakten till antennringen som ställer till problem, om man tar av plastkåpan under rattstången (sitter med 2-3 skruvar) och lyfter lite på övre kåpan så ser man ett grönt kontaktdon på antennringen. Lyft på spärrhaken och dra ur kontakten. Lägg en liten smula fett eller vaselin på kontaktstiften och plugga i och ur kontakten några gånger så att ev. oxid nöts bort. Min V70 startvägrade ett par gånger om året förr men efter denna manöver så har den skött sig perfekt i flera år (ta i trä) :-D
Koppla ur batteriet och vänta gärna en halvtimme innan du börjar mecka runt ratten, en airbag som smäller av är dödligt farlig om man befinner sig för nära..
Tack för svar! Har plockat en från skroten nu och ska byta när tid finnes. Tack för påminnelsen om airbag 8-)
Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]