Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1381372
VolvoB20 skrev: lör 23 maj 2020, 09:16 Jag läste en undersökning som visade att det inte var så mycket topppfart utan bilarnas accelerationsfömåga som hängde samman med antal olyckor.
Är inte statistiken färgad av ägar-personligheterna?
Ingen bilmodell är egentligen farligare än aktuella föraren, i just det hänseendet.

Dom som köper dom motorstarkaste bilmodellerna, är ju också dom som vill nyttja kraften. (Naturligtvis)
Och dom FLESTA olyckorna sker nog i lägre hastigheter när det ska impas på polare och kraften inte kan hanteras.
(Sök "show off fail" på Youtube så fattar ni)
Men dom flesta HEMSKA olyckorna, sker nog när det går i vansinneshastigheter.
#1381765
MickeM skrev: lör 23 maj 2020, 14:19
VolvoB20 skrev: lör 23 maj 2020, 09:16 Jag läste en undersökning som visade att det inte var så mycket topppfart utan bilarnas accelerationsfömåga som hängde samman med antal olyckor.
Är inte statistiken färgad av ägar-personligheterna?
Ingen bilmodell är egentligen farligare än aktuella föraren, i just det hänseendet.
Dom som köper dom motorstarkaste bilmodellerna, är ju också dom som vill nyttja kraften. (Naturligtvis)
Självklart, och genom att sälja toktråkiga bilar med spärrad toppfart och sjukt dåligt acc, så kommer dessa riktagande förare välja andra märken så man kan man mycket enkalre nå målet om att "Ingen ska skadas eller dö i en Volvo"
#1381799
Verkar redan vara löst!
Duktiga killar det där, speciellt med tanke på att modellår 2021 inte finns levererade ännu..
Nåja, det kanske fungerar på 2021 också..

/Thomas
#1382099
Har inte förmått läsa hela tråden.. Men om Volvo nu är så säkerhetsmedvetna och sätter en gräns på 180 så tycker jag att de kan löpa linan betydligt längre än så och sluta bygga in nya farligheter i förarmiljön, t ex dumheten med en skärm som man ska swipa på för att komma till stället där man ändrar kupétemp etc.
#1382111
Okalettos skrev:Har inte förmått läsa hela tråden.. Men om Volvo nu är så säkerhetsmedvetna och sätter en gräns på 180 så tycker jag att de kan löpa linan betydligt längre än så och sluta bygga in nya farligheter i förarmiljön, t ex dumheten med en skärm som man ska swipa på för att komma till stället där man ändrar kupétemp etc.
Det behöver man inte.. det ligger central vy eller så säger man helt enkelt till bilen att justera efter önskemål så löser det sig. :-)
Det som normalt använder ofta är enkelt att sköta. Det som justeras sällan ligger mera dolt och det som man normalt använder när man står stilla ligger djupast I menyerna.
Men som allt annat kräver det lite tillvänjning.

/Thomas
#1382123
Jag tycker ändå att det är en försämring i mångt och mycket.. Inte för att min v50 med den svävande knappmittkonsolen är så fantastiskt trafiksäker på allt.. Men jag tycker man borde blanda det bästa från två världar mer än vad man hittills ofta gör..
Samt placering av knappar, reglage och skärm.. som ofta kräver att man tappar pereferi-fokus ordentligt.. Ofta pga designskäl.. Och då ska man som tillverkare inte påstå att man helhjärtat satsar på aktiv säkerhet.. Det blir hyckleri, tycker jag.
#1382277
Funk skrev: ons 27 maj 2020, 14:23Det behöver man inte.. det ligger central vy eller så säger man helt enkelt till bilen att justera efter önskemål så löser det sig. :-)
Det som normalt använder ofta är enkelt att sköta. Det som justeras sällan ligger mera dolt och det som man normalt använder när man står stilla ligger djupast I menyerna.
Men som allt annat kräver det lite tillvänjning.

/Thomas
I mitt tycke är det en försämring att man måste aktivt ge sig in i systemet, menyer etc. och ändra för att få till en mer intuitiv användning.

Jämfört med de äldre modellerna där sådana inställningar nås enkelt via ett vred eller en knapp, där man ofta inte behöver ta bort blicken från vägen ens en sekund.

Skärmmenyer är inte fel i sig, men låt enkla saker som värme/kyla, fläkt, volym m.m. skötas med knappar och vred.
#1382280
Varför ska man ändra på klimatanläggningen hela tiden? Det gjorde jag i maj 2019 när jag hämtade bilen, sen dess har den stått på Auto. Trots att jag har stora och snygga vred i min bil. ;-)
Bild
  • 1
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]