Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robinaandersson
#1382067
lennarte skrev: ons 27 maj 2020, 07:57 Om du jämför grovleken på startkablarna och batterikablarna förstår du varför dom smälter. Startkablar finns i olika prisklasser (grovlek) och ofta räcker det med klenare. Vid problem krävs det kraftigare "grejer", eller använd dubbla kablar.
Gamla startmotorer tar mer ström när dom blir slitna i lagringarna. Då "trögar" det invändigt i startmotorn och tar mycket mer ström, kanske dubbelt så mycket. Kan vara det felet du har också. Nytt batteri är alltid bra, men det behövs kanske en bättre startmotor också.
Jo förstår de. Okej bra att veta angående startmotorn! Får fixa fram nytt batteri eller börja pröva koppla bort det dåliga och pröva med annan bil, startar han inte då kommer jag nog oavsett byta startmotor borde ju inte kunna vara mycket annat som orsaker felet..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1382088
När du startar med hjälp av en annan bil, koppla då startkablarna först. Starta sedan "den friska" bilen och låt den gå några minuter, gärna lite varv på motorn (räcker med strax över tomgång). Sedan försöker du starta den andra bilen.
När du sedan köper nya startkablar, satsa grövre modell. Det finns från 10mm², men minst 16mm² eller helst 25mm². Jag har gjort egna av 70mm² svetskabel från en skrotad "pinnasvets" och regäla klämmor. Kablarna är av aluminiumtråd så dom är "hyfsat" lätta, men väldigt mjuka ovh böjbara går utmärkt att starta entrepenadmaskiner och stora lastbilar med.
av Robinaandersson
#1382093
lennarte skrev: ons 27 maj 2020, 10:27 När du startar med hjälp av en annan bil, koppla då startkablarna först. Starta sedan "den friska" bilen och låt den gå några minuter, gärna lite varv på motorn (räcker med strax över tomgång). Sedan försöker du starta den andra bilen.
När du sedan köper nya startkablar, satsa grövre modell. Det finns från 10mm², men minst 16mm² eller helst 25mm². Jag har gjort egna av 70mm² svetskabel från en skrotad "pinnasvets" och regäla klämmor. Kablarna är av aluminiumtråd så dom är "hyfsat" lätta, men väldigt mjuka ovh böjbara går utmärkt att starta entrepenadmaskiner och stora lastbilar med.
Absolut 🙂
Kanske gör en startkabel av en 240mm2 alu kabel det bör ju räcka 😉
av Robinaandersson
#1382138
Var och prövade koppla bort det dåliga batteriet och körde bara med mitt, tyvärr likadant.
30mm2 startkablar och 2 extra jordar. Även prövat lägga + direkt på startmotor men inget resultat. Så får nog ta och hitta ny startmotor åt han och pröva det.
av Robinaandersson
#1382369
Roliga nyheter, fick tag i ny startmotor och bytte och startade hur lätt som helst. Bytte även laddregulatorn + batteri och ligger på 13v vilo och 15v med bilen på (ja lite höga tal kanske men tror ej spänningsprovaren är så jävla bra) poängen är att den har gått upp efter start av bilen. Han ska få mäta imorgon och jämföra volten om det gått ner något. Huvudsaken är att den startar nu iallafall.

Så för andra är tydligen möjligt att startmotorn ”går trögt” när den är trasig.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1382459
Robinaandersson skrev:Så för andra är tydligen möjligt att startmotorn ”går trögt” när den är trasig.
Som jag skrev i början, när lagringarna är slitna så "trögar" startmotorn. Det kallas att startmotorn "fältar", d.v.s att ankaret (det som snurrar i startmotorn) "tar i" i fältlinningarna (det som inte snurrar i startmotorn) så blir det en extra belastning. Då ska ankaret både dra runt motorn och "övervinna" det ökande motståndet i själva startmotorn. Detta är ganska lätt att åtgärda, byta 2 st sintrade bronsbussningar så funkar det igen. Frågan är bara om det finns att köpa "över disk" längre i dagens "slit och släng" samhälle. När jag började med bilar (på -60-talet) bytte vi sådant på verkstan, idag överstiger timkostnaden (tvätt och rengöring ) vad en utbytesdel kostar
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1382472
Det är även så att om startmotorn kärvar så drar den mer ström, drar den mer ström så kanske batteriet inte orkar med, samt att ev. databoxar stänger ner då spänningen blir för låg(vanligt fel på 85x70 och nyare). På 85x70 smörjer man startmotorn och sen fungerar den i 95% av alla fall perfekt igen.

Jag vet dock inte om en -86a har några databoxar som kan stänga ner...
#1382516
Se där då vet man något nytt 😃 tror ej det jag kommer kolla på gamla motorn något, fick tag i en begagnad av en kompis för en billig peng så inte så intresserad på lägga tiden. Kan ju vara så angående spänningsproblemet att de även är pga startmotorn för det verkar då hittills inte vara något problem för han 👍

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]