Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
#1382049
fragge skrev: tis 26 maj 2020, 19:28 Jag tror vi behöver förtydliga också vilka som har 360 kamera och inte. Jag misstänker att beteendet kan vara olika.
Jag har 360 och om jag kör sakta bakåt eller framåt (t.ex. i en parkeringsficka) så så har jag enbart ihållande signal på rött, de lägre nivåerna har jag inget ljud på men jag ser dem utritade på 360 kameran. Eftersom jag kör sakta hinner jag lätt stanna vid rött innan jag kör på nåt.
Om jag skulle backa ut lite hastigt så har jag ljud även på de lägre nivåerna för att jag skall hinna bromsa i tid.
Tycker att det är perfekt funktion, drygt att höra en massa pip konstant åt alla håll i en parkeringsficka., det är även olika ton på signalen för de främre och de bakre sensorerna.
Om en bil eller människa dyker upp bakom medans jag backar får jag istället "cross traffic alert" signalen.
Nåja. Det låter inte som ett tivoli utan kamera.
Sidosensorerna låter inte alls om du inte befinner dig orimligt nära, 2dm bredvid ett föremål, utan simuleras endast på skärmen annars. Bakre och främre signalerar, men det är i behaglig ton och förutsatt bilen är i rörelse och nära andra föremål, ca 100cm och mindre. I en parkeringsficka hinner det inte pipa många gånger innan man stannat på rätt ställe :)
Pip är fel ord dessutom. Det är mer ett behagligt ”duttande”. I kombination med det visuella på skärmen fungerar det mycket bra.
Vi har en Passat 2017 i familjen där det fungerar mycket sämre. Där piper det mer och sensorerna är väldigt känsliga. Tror Volvo har fler sensorpunkter, och en bättre mjukvara. Har också haft en Polo och Skoda förut där det varit halvdant och knappt gått att lita på. Lite äldre modeller dock.

Men, det framgår väl inte här om TS har 360 eller ej.
Har han det låter det som det är som det ska, om man går enligt din beskrivning.
Har han det inte är det ett uppenbart fel. Parkeringsradarn ska signalera innan det blir direkt rött som innebär bara ett par decimeter från föremål.
Vi som beställt nya XC60

Vapour grey?? Färgen är faktiskt skitsn[…]

Vi som beställt nya V60

Låter som ett bra val av bil :-) Jag bo[…]

Bruten fjäder framvagn

Hade bett om att få det skriftligt och kasta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]