Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1381578
Enligt Volvo så är det "bara" ett kosmetiskt ljud. Jag har inte hört om något haveri p.g.a. detta.
#1381594
Gabriel87 skrev: sön 24 maj 2020, 11:46 Ser ut som jag har samma problem med min xc60 d3 110kw. Hörde ljudet när jag köpte bilen vid 8500mil men tänkte det är normalt.
Nu har jag 10200mil med bilen och den låter ungefär samma som i början. Hade läst dem flesta post här men hittade inget svar. Vet nån vad kan hända om man försätter köra utan att bytta den?
Det finns ju minst en bil i tråden som fått 4-5 nya paket och därefter en ny motor. Också en historia om en taxi där kugghjulet på vevaxeln till slut hade lossnat och hängde löst.

TimoL la upp några bilder tidigare där han hade tagit isär ett paket som förde oljud, det visar klart att material saknas på lagerytor och drev, alltså blivit till metallskrot som vispas runt i motorn innan oljefiltret förhoppningsvis plockar upp det.
viewtopic.php?p=1356689#p1356689

Jag hade nog undvikit att köra för mycket med ett kasst balansaxelpaket med tanke på risk för följdskador.
Vad har du för motorkod på motorn? Det finns D3or både med och utan balansaxlar.
#1381654
Cotag skrev: sön 24 maj 2020, 17:52
Gabriel87 skrev: sön 24 maj 2020, 11:46 Ser ut som jag har samma problem med min xc60 d3 110kw. Hörde ljudet när jag köpte bilen vid 8500mil men tänkte det är normalt.
Nu har jag 10200mil med bilen och den låter ungefär samma som i början. Hade läst dem flesta post här men hittade inget svar. Vet nån vad kan hända om man försätter köra utan att bytta den?
Det finns ju minst en bil i tråden som fått 4-5 nya paket och därefter en ny motor. Också en historia om en taxi där kugghjulet på vevaxeln till slut hade lossnat och hängde löst.

TimoL la upp några bilder tidigare där han hade tagit isär ett paket som förde oljud, det visar klart att material saknas på lagerytor och drev, alltså blivit till metallskrot som vispas runt i motorn innan oljefiltret förhoppningsvis plockar upp det.
viewtopic.php?p=1356689#p1356689

Jag hade nog undvikit att köra för mycket med ett kasst balansaxelpaket med tanke på risk för följdskador.
Vad har du för motorkod på motorn? Det finns D3or både med och utan balansaxlar.
Det är en D4204T4, enligt vad jag läste den har balansaxel
#1381665
Kolla vad du har för eventuella garantier kvar, framgår inte hur länge du haft bilen och var/hur du handlat den. Kan även finnas någon form av goodwill från Volvo om du hör efter.
Har du maskinskadeförsäkring så bär den täcka.

Ja D4204T4 har balansaxlar vad vi tror.

Edit, har du tid och lust så lägg gärna upp ett tubeklipp på eländet, fattas fortfarande en D3 i tråden. D4204T4 (D3) är nog väldigt ovanligare än D4204T5 (D4) ute på vägarna.
#1382005
Hörs lite lågt i kupen men nog är det väl balansaxeloljud.
Tror du har 3 år reklamationsrätt på ursprungligt fel. Bilen är kanske även äldre än så.
#1382248
Axlarna hörs tydligt, och 3års rätten kan användas.
Det stora antalet kommer att drabbas av detta oljud, och volvo verkar inte brytt sig på flera år så det blir ju ett antal, frågan är fortfarande aktuell bryr de sig nu? Fortfarande än gåta för mig då jag numera börjat höra v90 och nya xc60 komma ylandes.
När man hör dessa bilar komma så låter inte motorerna friska och då speciellt i kombination med diesel oljudet, man kan t.o.m höra att nu kommer en ny volvo utan man ens ser bilen.
Att detta inte nått någon motor tidning av något slag än vad jag känner till, då detta problem även finns långt utanför sverige är mer än märkligt.
#1382265
Finns det någon som har fått detta på goodwill från Volvo efter 3-årsdagen?
Tror även min har börjat lite nu, men jag kommer inte lägga en enda krona på att reparera motorn som det känns nu.
Självrisken via Volvia är väl ett antal feta tusenlappar...? Har inte kollat det.
  • 1
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 129

Jag har Auto hold aktiverat på min och 9 av […]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]