NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peon
#1144188
Tjenare, Har beställt nytt kamrems kit inkl vattenpump som jag tänkte byte.. Har haynes bok och kollat i den, ser ju inte så krångligt ut och har bra koll vad som behövs göras.. Finns ju även en del fina youtube klipp och kolla på... :P

Men en del tar bort remskivan (den på kamaxeln där multiremmen går på) och en del gör det inte..
Det skulle ju såklart underlätta att inte göra det, märkena för att hitta 0 läget ser man ju ändå uppeifrån så att säga så man borde kunna se dessa utan tabort skivan.. vad säger ni?

Är bara lite orolig å ta bort muttern då den sitter hårt som fan gissar jag (tänkte använda en vanliga mutterknackare å få bort den) , men de kanske inte gör något om man "backar" remskivan bara lite utav kraften när man tar av bulten. ??:-/
av perfjoe
#1144594
Hej
Märk först vevaxel remskiva och kammaxelremskiva med egna märke med 1.cylinder i övre död punkt(ÖD) så kan Du med säkerhet montera tillbaka.Backa kam lite behöver man inte vara oroligt.Demontera vevaxelskiva ,alla genväggar är sämre.
av Lahunka
#1381882
Hej,

Jag har inte gjort något kamremsbyte. Utan skulle byta multiremmarna och lossade av någon anledning remskivan. :-/ Behöver assistans gällande multiremskivans position vid montering. Jag missade att notera positionen innan demontering. Motorkod är b4184s8. Ska 1a cylinder (närmast remskivan) vara i top dead center och sedan positionera och centrera remskivans hål med hålet på motorkåpan och skruva fast?

Tacksam för svar. Bilen startar inte efter detta. Är i behov av min bil :(

MVH Jimmy
av frippe64
#1381888
Lahunka skrev: mån 25 maj 2020, 23:52 Hej,

Jag har inte gjort något kamremsbyte. Utan skulle byta multiremmarna och lossade av någon anledning remskivan. :-/ Behöver assistans gällande multiremskivans position vid montering. Jag missade att notera positionen innan demontering. Motorkod är b4184s8. Ska 1a cylinder (närmast remskivan) vara i top dead center och sedan positionera och centrera remskivans hål med hålet på motorkåpan och skruva fast?

Tacksam för svar. Bilen startar inte efter detta. Är i behov av min bil :(

MVH Jimmy
Ungefär så ja. Du behöver ett verktyg som skruvas in från sidan på motorn för att få vevaxel i rätt position.
av Lahunka
#1384307
Hej,

Jag provade flera gånger att sätta 1a cylinder i TDC och montera fast remskivan, utan resultat.

Så jag har köpt hem ett locking kit från ebay som ska passa b4184s8 men står ingenstans vilken av dessa pinnar som är Volvo nr 999-7152 inställningstapp för vevaxel. Framkommer inte heller vart detta hål sitter, är det fram eller baksidan av motorn?
Bild

Har vi någon erfaren här på forumet som kan berätta vilken/ vilka av dessa verktyg jag ska använda för att positionera remskivan?
Bild
Bild

Om detta mot all förmodan inte skulle lösa motorstoppet. Är nästa felsökning kolla ventilerna?

MVH
Jimmy
103271477_269684364455555_6866292679655338027_n.jpg
Framsida motor
103271477_269684364455555_6866292679655338027_n.jpg (573.3 KiB) Visad 974 gånger
Bilagor
103820713_890482284764485_477117123111624011_n.jpg
Baksida motor
103820713_890482284764485_477117123111624011_n.jpg (463.44 KiB) Visad 974 gånger
IMG_20200609_204621_1.jpg
Locking kit
IMG_20200609_204621_1.jpg (553.76 KiB) Visad 995 gånger
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1384362
Tappen ska skruvas in i ett hål (där det sitter en plugg/bult nu) bakom fästet till långa drivaxelns lager.
Då ska vikten på veven stoppa mot den, samtidigt som du låser kammarna med mothållet. Jag rekommenderar starkt (när du är ovan) att du sedan tar bort startmotorn och låser i kuggkransen på svänghjulet, eftersom veven fortfarande kan röra sej motsols. Efter det demonterar du vevaxelgivaren och ersätter med tolken till remskivan, du ser spåret den ska haka i på remskivan.
Sedan drar du fast bulten på veven
Och var väldigt försiktig, eftersom motorns timing är ur spel kan du köra ihop kolv och ventil.
Ovan gäller för b4162t men jag killgissar att det är väldigt eller helt likt.

Några av bilderna fungerar inte så jag ser inte verktygen tyvärr.
av frippe64
#1384379
Lahunka skrev: tis 09 jun 2020, 21:04 Hej,

Jag provade flera gånger att sätta 1a cylinder i TDC och montera fast remskivan, utan resultat.

Så jag har köpt hem ett locking kit från ebay som ska passa b4184s8 men står ingenstans vilken av dessa pinnar som är Volvo nr 999-7152 inställningstapp för vevaxel. Framkommer inte heller vart detta hål sitter, är det fram eller baksidan av motorn?
Bild

Har vi någon erfaren här på forumet som kan berätta vilken/ vilka av dessa verktyg jag ska använda för att positionera remskivan?
Bild
Bild

Om detta mot all förmodan inte skulle lösa motorstoppet. Är nästa felsökning kolla ventilerna?

MVH
Jimmy103271477_269684364455555_6866292679655338027_n.jpg


Som jag sa, verktyget är ett måste. Troligen nr. 5, ska in i skruvhålet mitt i bild baksida motor med cyl 1 i tdc, dra sen vevaxel medsols tills det tar stopp, fixera remskivan och dra fast. Det är nog bäst att slutdra utan verktyget så det inte går av.

Jag förstår inte snacket om ventiler?
Det här handlar om tändningen inte om ventiler, kamaxlar och kolvar.
Senast redigerad av 1 frippe64, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1384478
Enligt Haynes handbok saknar både remskiva och kamaxeldrev(på vevaxeln) spår för krysskil. Således, lossar man på bulten för remskivan tappar man även synkronisering för ventilerna. Låna Haynes på närmsta bibliotek, läs på och använd verktygen du köpt på Ebay!

Mvh Hasse
av Lahunka
#1384542
Hej,

Tack för svaren! Funkade inte alla bilder? Ska kolla på de.

Men jag ska prova lossa skruven mitt i bilden, (Baksida motor), Testa nr 5 verktyget och ställa in remskivan. Så får vi se om de funkar helt enkelt.

Anledningen till att jag skrev om jag skulle kolla ventilerna som nästa steg va för att dessa kanske kom i så pass mycket osynk när jag först hade lossat remskivan och satte tillbaka den helt ovetandes om att remskivan skulle synkas och startade bilen. Om jag inte nämnde det i tidigare inlägg så gick drivremmen när jag körde bilen och motortempen gick mot rött, körde hem i 10km/h och stannade bilen på uppfarten när motorn va så pass varm. Bytte rem och på med remskivan. Bilen startade inte så då bogserades bilen för en rullande start och när kopplingen släpptes så lät de som ett trögt klunk, innan motorn började varva, typ som att metall hade bränt fast ytligt. Men sen lät de inget mer. Men eftersom motorn inte tände så förstod jag att de måste ha varit något med remskivan.

Så jag börjar med att utesluta remskivans position det är fel på.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]