Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johnoxlundin
#1381625
Hej har en s70 -99, har byt toppackning och gjort som ska göras men vill helst gärna göra en säkerhet att efterspänna och om man kunde få veta nm det ska va, har ingen låsning för kamaxlarna tyvärr så får göra en kaminställning,
av MickeM
#1381698
Man ska inte efterdra toppen mer än att följa alla stegen vid monteringstillfället.
Sen är det klart.

Och kamlåsningsverktyget ÄR kamaxelinställningen.
Sedan ska veven stå rätt och VVT i botten i rotationsriktningen. Man drar fast dreven mot kamaxlarna när remmen är spänd. Hela tiden med VVT i botten.
av johnoxlundin
#1381705
Stegen har jag gjort men, gör en säkerhet av det ändå att efterdra toppen, kaminställning har jag inga problem med det kan jag fixa
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1381745
Dra åt skruvarna i 3 steg enligt ordningsföljd från mitten å utåt
1. 20Nm
2. 60Nm
3. 130 grader

Jag hoppas att du bytte ut bultarna i samband med toppackingen. Bultarna är av modell sträckbult å ska INTE användas igen utan måste bytas ut.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1381779
johnoxlundin skrev:Stegen har jag gjort men, gör en säkerhet av det ändå att efterdra toppen
Det är ingen säkerhet i att efterdra sträckbultar. Drar man såna bultar mer så börjar realmomentet sjunka och toppen sitter sämre samt att man hamnar närmare gränsen där bultarna går av.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1381871
Lyssna på Marlboro, han pratar kloka ord. Efterdragning gör mer skada än nytta.
Dom 3 steg Day nämnde är det enda som ska dras, varken mer eller mindre.

Dock har Day lite fel i en sak. Sträckbultarna KAN återanvändas, MEN dom måste kontrollmätas att dom fortfarande är inom gränsvärdena. Är dom det är det bara att återanvända, annars ska dom bytas.
av KalleJ
#1381887
Är väl mer när man trimmar och har ARP-bultar och eftermarknads topp-packning som man brukar kontrollera igen efter inkörning. Har du originaldelar så BORDE det inte behövas.
Speciellt inte på 2.3-2.4 blocken är väl 2.5 som haft lite problem.

Sen ser jag inte hur efterkontroll inte spänning av toppbultarna skulle skada? :nerd:
av Malmstroem
#1381927
Till vilket moment skulle man i så fall efterkontrollera?

Eftersom det är sträckbultar så blir det lite svårt. De är dragna till närhete av sträckgränsen. Det går att fortsätta att dra, tills det blir för långa -- och sedan går av.

Du kan eventuellt kontrollera med relativt lågt moment att ingen släppt, men du bör inte efterdra på en standardmotor. Det ska vara färdigt efter vinkeldragningen.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]