Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stegu
#1381868
Bytte bromsklossar bak på bilen ikväll.
Har gjort det flera gånger tidigare på samma typ av V70 med el p-broms.
Tidigare har jag lossat elmotorn från oket och skruvat tillbaka och tryckt tillbaka kolven. Har funkat klockrent.

Men ikväll kom jag på att jag har ett diagnosverktyg från V-parts.
Jag hade skruvat loss ena oket så det hängde löst (med elmotorn fortfarande monterad på oket).
Jag kopplade in "datorn" och hittade läget för att serva p-bromsen.
Jag backade bromsen och det surrade så fint i oken. Sen gick jag och tittade och i det läget slog hjärnsläppet till...
Jag hade för mig att kolven skulle "dras in" när man backade elmotorn, men inget hade hänt med den. Så smartskalle "ansatte" p-bromsen med "datorn" igen. Det surrade igen, och kolven på det lösa oket hade åkt ut lite såg jag.
Backade bromsen igen och nytt surr. Då kom jag på att man ju ska TRYCKA in kolven också. I det läget hade kolven åkt längst ut och det var ett h-e att få in den igen, men efter några svordomar (milt uttryckt) fick jag in den. Satte tillbaka oket och bytte på andra sidan med metoden jag gjort förut, bort med elmotorn, skruva tillbaka och tryck in kolven. Gick smärtfritt.

Men SÅ, när jag var klar skulle jag ansätta p-bromsen. Men när jag trycker på knappen tänds symbolen på brädan ett par sekunder men släcks igen. Inget hörs från motorerna.
Försökt ett antal gången men icke.
Kopplade in "datorn" och den säger, när jag försöker köra bromsen som jag gjorde tidigare, att den inte får kontakt med bilen.
Kollar jag felkoder så säger den typ att motorerna är felkalibrerade.
Om jag kör bilen säger den hela tiden att p-bromsen inte är helt släppt.

Kan det vara så att motorerna hamnat i otakt iom att jag klantade till det inledningsvis?
Och hur kommer jag i såfall ur det?
Användarvisningsbild
av Derank
#1381873
Du måste ta den ut serviceläget igen, jag har ochså råkat glömma att ta den ur serviceläger och då får du det felmeddelnade att den inet får kontakt osv
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]