Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1380632
Ja, jag försökte reda ut skillnaden på Öppet köp och Ångerrätt. I dettafallet beställer jag den via internet medan jag troligen får köra o hämta den lokalt. Enligt dem själva så blir det Ångerrätt på produkten och då får man inspektera den så länge som värdet inte går ner. I detta fallet ser jag dock inte hur de ska göra för att man inte ska kunna koppla in o se så att den löser problemet, de e såfall om de plomberar den på något vis. En plombering här skulle såfall vara någon typ av påse eller behållare men samtidigt ska man kunna inspektera produkten. Ingen aning hur detta fungerar. Hans kommentar var kanske mest en finger för att man egentligen inte får testa grejerna och på så vis öppna upp för att kunna ta ut en avgift om värdet skulle vara mindre på en produkt som man gör återköp på.

Detta är inte självklart, men visst, jag antar att jag kan köpa den och kan jag testa den så gör jag det, går det inte så får jag göra återköp på den och försöka hitta annan lösning.

På verkstaden så fungerar det väll så många gånger att de köper in delar, monterar och visar det sig inte vara problemet så går produkten tillbaka(så länge som produkten i sig är oförändrad). Det blir dock svårt med en box kanske som måste programmeras, där kanske man kan hamna i läget att de sätter i den, programmerar och inser att den inte fungerar och då får man ändå stå för konstanden plus att man måste testa byte av en ny box.
av Solomon
#1380633
Jag brukar montera om det är fel eller defekt bara gå o lämna grejen och få tillbaka pengarna eller byta men inte distans jag brukar åka dit! Ibland montera på platsen för att vill veta om det funkar och om det passar till min bil! Åk dit om det finns bilskrot nära dig!
av snowman
#1380840
Okay, då har boxen kommit, den var rejält plomberad får man säga, flera special band runt enheten och svetsad påse.

Alla nummer stämde med den enhet som sitter i bilen.

Kontakten på enheten har ett rött lås som man ska vrida, tar man inte den på rätt vis så kan det kännas som att den ska brytas av och som vi vet så är det inte på något vis ovanligt att saker bryts när man meckar på dessa bilar :)

Iallafall så blev den bytt och nu fungerar det perfekt igen, ingen uppdatering behövdes...än.

Tack för ett bra forum!
av nosisfun
#1381820
varför byta styrenheten och vad skulle orsakat att du behöver byta styrenheten 99 fall av 100 så har elmotorn släppt på bromsoket och då kan inte elmotorn dra åt och triggar en felkod på för hög belastning

tror bara jag bytt 1st styrenhet som det varit fel på och då va detta pga att kunden fått hjälp att byta bromsar och killen som tyckte att han va smart la på ström på kablarna till elmotorn och brände helt sonika styrenheten pga detta sen haft en del som bara behövt nyare mjukvara
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1381849
Det är och var rätt vanligt på de lite äldre bilarna med epb. Antar att man gjorde om nåt på de senare. Finns några äldre trådar om det.
av snowman
#1381857
nosisfun skrev: mån 25 maj 2020, 20:15 varför byta styrenheten och vad skulle orsakat att du behöver byta styrenheten 99 fall av 100 så har elmotorn släppt på bromsoket och då kan inte elmotorn dra åt och triggar en felkod på för hög belastning

tror bara jag bytt 1st styrenhet som det varit fel på och då va detta pga att kunden fått hjälp att byta bromsar och killen som tyckte att han va smart la på ström på kablarna till elmotorn och brände helt sonika styrenheten pga detta sen haft en del som bara behövt nyare mjukvara
Min bil fick plötsligt problem med 3 system var av minst en av dem var kopplad till denna styrbox. Verkstaden gjorde en felsökning och kom fram till att det var just denna boxen som felade. Jag hörde med ett par andra verkstäder och de menade på att det var vanligt att ett system slog ut även andra system. Jag hittade också ganska många personer som postat online om liknande problem och alla verkade ha lyckats byta mot en begagnad utan problem.

Så jag köpte en begagnad, koppla in och kunde konstatera att den löste mitt problem. Självklart gjorde jag en dubbelkoll på den trasiga boxen genom att koppla in den på nytt, tyvärr var den fortfarande trasig.

Nu i efterhand har jag brytet upp boxen, man kan kontatera att den inte är tänkt att kunna öppnas. I den finns det endast ett litet kretskort, inget annat. Därmed ser jag ingen chans för mig att kunna laga innehållet.

Förvörigt har jag bekanta som fått byta olika typer av styrboxar. Jag håller med om att en sådan här box borde hålla mer eller mindre hur länge som helst men tyvärr ser det ut att faktiskt inte vara helt ovanligt att de lämnar in. Man kan fundera på om man avsikligt ställer prylar i ett faulted läge, jag hoppas verkligen inte det, ovasett är det inget vi någonsin kommer få reda på.
av snowman
#1522231
Felet är delvis tillbaka igen, handbroms erfordrar service. Handbromsen och farthållare fungerar dock bra, däremot fungerar inte backsensorn alls, försöker man slå på den så slocknar lampan efter 1 sek.

Det är alltså inte exakt samma fel som tidigare men ändå snarligt. Några idér innan jag skickar in den på verkstad?
av Doomis
#1522232
Intressant är att det rullat på i snart 3 år. Normalt så ska EPB synkas med bilens övriga konfiguration för att fungera normalt. Att den fungerar som handbroms är en sak, det gör den oavsett.
Om du väljer att lämna in den på en återförsäljares verkstad så kommer dom snart att se detta, man får då hoppas de konfigurerar den..
av Solomon
#1523171
snowman skrev: tis 06 dec 2022, 14:25 Felet är delvis tillbaka igen, handbroms erfordrar service. Handbromsen och farthållare fungerar dock bra, däremot fungerar inte backsensorn alls, försöker man slå på den så slocknar lampan efter 1 sek.

Det är alltså inte exakt samma fel som tidigare men ändå snarligt. Några idér innan jag skickar in den på verkstad?
Min fråga är om din batteri är frisk? Även du skrev att begagnaden som du montera i bile var inte bra skick o
Som jag förstår?
av snowman
#1523432
Jepp, batteriet är friskt.

Bilen är just nu inne på verkstad och de säger att den klagar på att en av databoxarna inte har rätt mjukvara, det kostar 1200-1300 kr att installera denna. Backsensorn har dock hoppat igång de senaste dagarna så just nu fungerar allt som det ska även om felmeddelandet visas. Skulle det dyka upp mer problem får jag nog tyvärr låta dem updatera mjukvaran ändå men just nu har bilen åkt på lite andra större problem som behöver prioriteras.

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m[…]

Rensat och impregnerat läder stolar och inter[…]

Har en Volvo S80 II årsmodell 2011. Den har […]

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]