NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1380898
Har en Volvo V50 D2 som gått 20000 mil. Den har börjat vibrera kraftigt vid gaspådrag.
Framförallt i högre hastigheter 80 och uppåt, om man då accelererar så skakar hela bilen, i samma stund som man släpper gasen så går den jämt och fint igen.
Även vid kraftig motorbroms kan problemet kännas av, om än mindre. Däremot tycker jag inte den vibrerar nämnvärt när man bromsar på pedalen, varför oken bör vara okej. Vibrationerna verkar inte heller sprida sig till växelspaken.
Vad kan vara fel? Har på känn vad det kan vara , men vill väldigt gärna höra era åsikter.
MVH Andy
#1380929
Manuell låda. Om det vore yttre drivknut brukar det väl höras när man svänger tight i låg hastighet. Men då är det helt tyst, inte det klassiska knäppandet.
Om det är fel på svänghjulet borde det inte vibbrera även när den jag inte accelererar då?
#1380933
Min knut lät inget i sväng. Men kulorna kilade uppenbarligen fast så att den inte kunde "vicka" obehindrat.
När jag lyfte hjulet och vred runt för hand och även växlade rotationsriktning så hördes / kändes konstiga knastrande ljud från knuten
#1381137
Ett dåligt svänghjul behöver inte alltid vibrera på tomgången, men normalt kan man känna små skakningar i bilen "ja" och när den går helt sönder så kommer du spela stutsboll på vägen ;)

Absolut kan vibrationerna bero på felaktig hjulinställning, om man inte mäter upp alla avstånd när man håller på med framvagnen så är det nästan ett måste att göra en framvagnsinställning. Där emot så kan du även kolla däcken när du är på väg, är dom gamla ? har någon vikt lossnat osv .
#1381843
Andy808 skrev:Har mest troligt hittat felet nu. Hissade upp bilen och kollade drivaxlarna, den vänstra var väldigt glapp och damasken var skadad med hål i så jag har beställt en ny drivaxel nu.
Kanon, hoppas att det löser sig. Förstår inte att ett par drivaxlar kan bli så dåliga på ynka 20k mil, fan otroligt dåligt av volvo

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]