Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av torparn11
#1379626
Är lite inne på att köra en 2 stegs polering och istället för lackskydd lägga wax så blir det lite mer djup i lacken. Tänkte börja med Menzerna Heavy Cut Ompound och sen Menzerna Super Finish 3800. Tänkte använda Röd trissa först sen en gul trissa. Nackdelen som jag förstår det så är det mer underhåll med wax än med lackskydd, rätta mig om jag har fel. Är valet av produkter bra.
Användarvisningsbild
av Funk
#1379701
Behöver du plocka mycket repor ? För även om jag inte kört just den grova från Menzerna så verkar det vara ett ganska grovt medel. Super finish är trevlig så det bör bli blankt.
Trissor är mycket en smak och vanesak och beror också på dig , din lack och din maskin.
Vad det gäller vax... rena vaxer kan se fantastiska ut, och döljer lite swirls också. Men ju renare och snyggare , desto sämre håller dom. Kanske ett hybridvax är något om du inte vill göra om vaxningen varje månad.

/Thomas
Personligen tycker jag oftast att hållbarare skydd än vax faktiskt ser lika bra ut som vax även om undantag finns.
av torparn11
#1380477
Tror inte jag har så mycket repor, ska kolla idag för ska tvätta bilen idag. Tror jag kör medium cut 2500 istället alternativt bara köra Fine polish 3800. Skulle det bli repor kvar är det ju bara att börja om och köra 2500 och sen 3800. Pratade med en rekondare och han sa att jag kan köra medium trissa hela tiden. Nu har jag i och för sig läst lite negativt om just Menzerna, det påstås att den är svår att torka bort efter polering, andra säger att medlet är klockrent så det ända är väl att prova. Ska börja köra en liten yta först för att se hur svårt det är att torka av, skulle det vara det är det ju bara att byta medel.
Användarvisningsbild
av Funk
#1380639
Menzerna är lite feta generellt, det är lite drygare att torka av. Å' andra sidan dammar det aldrig.
Skall man köra enstegspolering så finns det bra medel som succesivt bryts ned under användning, grövre i början och när sedan kornen bryts ned ger det mindre avverkning och mer glans.
Scholls varianter har gott rykte..

/Thomas
av torparn11
#1381279
Har beställt allt nu och skulle höra vart man kör med leran. Kör man hela bilen eller bara utvalda delar?
Användarvisningsbild
av Funk
#1381327
torparn11 skrev:Har beställt allt nu och skulle höra vart man kör med leran. Kör man hela bilen eller bara utvalda delar?
Du kan köra hela bilen, där det skall poleras, men ofta så är det enklast att kolla var behovet finns genom att dra en tunn plastpåse över handen och känna var det sitter partiklar i lacken.




/Thomas
av torparn11
#1381482
A ok tack så mycket för att du orkar svara på mina frågor😃😃. Det jag glömde var att köpa tillräckligt med pads, köpte en extra uppsättning utöver dem som följde paketet men det kanske räcker. Såg på någon video att man kan tvätta padsen med vatten emellanåt? Är grymt taggad på att göra iordning bilen nu. Har köpt nya fälgar och ska lägga nåt skydd på dem också innan jag använder dem. Efter min bil tänkte jag prova pappas bil, han har en röd bil som har en skapligt oxiderad lack. Finns 2 bilar till i familjen så man behöver inte gå arbetslös😁😁.
Användarvisningsbild
av Funk
#1381506
Tvätta padsen i vatten med lite alkalie då och då, till nöds kan vanligt diskmedel fungera.. Polerar du röd oxiderad lack så tvätta ofta.

/Thomas
av torparn11
#1381784
I helgen ska det ske tänkte jag, får se om det blir någon lack kvar😁😁😁. Tänkte göra som du sa att inte polera till perfektion utan att det blir bra första gången. Polera till perfektion kan man väl göra när man polerat ett antal ggr och man lärt sig sin maskin, trissor mm. Tvättade bilen idag och lacken såg riktigt bra ut så behöver nog inte gå på med det grövsta utan lite finare medel. Har tittat på mängder med videos och dem säger att man ska börja med så fint polermedel som möjligt först och om det behövs gå på med grövre. Än en gång tack för alla svar👍👍
Användarvisningsbild
av StefanN
#1381794
Börja med en testruta och se om du får det resultat du vill ha så du inte jobbar med fel medel på hela bilen.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]