Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1380964
Hur gick det med att få det åtgärdat? Det farliga i det här fallet är som sagt att det är för mycket olja. Då motorn blir ordentligt varm kan det gå som i videon ovanför på en diesel, hjälper inte att stänga av tändningen. Enda sättet att hejda den är att med växel i stå på bromsen allt vad man har, kanske inte ens är möjligt med automat utan att lådan också går sönder...
av jonkul
#1381750
Verkstaden knorrade riktigt duktigt, och försökte få det hela till ett scenario där det skulle vara fel på oljesensorn och att jag skulle behöva betala för extra oljebyte + felsökning.
_Efter_ det andra oljebytet hävdade verkstadsägaren att de hade haft 0w20 i från början, men att det bara står fel på kvittot (5w30), vilket jag inte tror på för ett ögonblick med tanke på att de var tvungna att köra till Mekonomen och köpa olja inför byte nummer två.
Dessutom sa snubben som utförde andra bytet att de hällt i 5,3 liter (det ska vara 5,2), innan han fick några menande blickar och ändrade sig till 5,2 liter. Antingen sa han bara fel, eller så hällde de i lite extra för att försöka hjälpa scenariot där det skulle vara fel på oljesensorn trots ny olja osv.

Efter att jag körde några km och kollade oljenivån så var den precis snäppet under max, så slutet gott, allting gott. MMSade en bild och tackade för hjälpen, och hoppas att de inte får för sig att skicka en extra faktura som de pratade om...

Däremot har nu bilen utvecklat ett obehagligt missljud som kommer och går, som en blandning mellan det dova dånet från en flygplanskupé och att köra på riktigt grov asfalt. Tror även att ratten vibrerar lite extra när ljudet kommer, men lyckas inte förändra något genom att bromsa hårt eller svänga höger/vänster exempelvis.
#1381761
Låter som en verkstad att hålla sig långt borta ifrån framöver!

Däremot tror jag inte oljudet är relaterat till oljan eller verkstadsbesöket. Låter för avlägset att det skulle sitta ihop.
#1381766
jonkul skrev:Skulle kunna vara sten mellan bromsskiva och bromssköld? Några som tycker det i alla fall.
Det låter fruktansvärt. Inget man kan åka runt med i så fall. Det skriker om hela bilen.
av Ok67
#1381835
jonkul skrev: mån 25 maj 2020, 11:41 Verkstaden knorrade riktigt duktigt, och försökte få det hela till ett scenario där det skulle vara fel på oljesensorn och att jag skulle behöva betala för extra oljebyte + felsökning.
_Efter_ det andra oljebytet hävdade verkstadsägaren att de hade haft 0w20 i från början, men att det bara står fel på kvittot (5w30), vilket jag inte tror på för ett ögonblick med tanke på att de var tvungna att köra till Mekonomen och köpa olja inför byte nummer två.
Dessutom sa snubben som utförde andra bytet att de hällt i 5,3 liter (det ska vara 5,2), innan han fick några menande blickar och ändrade sig till 5,2 liter. Antingen sa han bara fel, eller så hällde de i lite extra för att försöka hjälpa scenariot där det skulle vara fel på oljesensorn trots ny olja osv.

Efter att jag körde några km och kollade oljenivån så var den precis snäppet under max, så slutet gott, allting gott. MMSade en bild och tackade för hjälpen, och hoppas att de inte får för sig att skicka en extra faktura som de pratade om...

Däremot har nu bilen utvecklat ett obehagligt missljud som kommer och går, som en blandning mellan det dova dånet från en flygplanskupé och att köra på riktigt grov asfalt. Tror även att ratten vibrerar lite extra när ljudet kommer, men lyckas inte förändra något genom att bromsa hårt eller svänga höger/vänster exempelvis.
Tyvärr så håller många verkstäder låg och ojämn kvalité. Jag har varit med om att Volvo slarvat med att skruva på oljepåfyllningslocket efter service. Det resulterade i att motorrummet blev dränkt i olja..

Så märkesverkstäder kan vara precis lika dåliga. Det blir så när man sätter 20-åringar från fordonsprogrammet att jobba under tidspress.

Jag tycker du ska ta upp det inträffade med meca centralt. De är nog intresserade av att veta att de har en verkstad som inte håller måttet.
#1385009
En sak man ska vara medveten om, det är att det varierar oerhört mycket vad verkstäder har för möjligheter att göra i bilens olika moduler. Att det är samma kedja spelar ingen roll. Visst, biltillverkarna är skyldiga att tillhandahålla diagnosverktyg till allbilsverkstäder, och uppdateringar till programvara till bilen. Men detta kostar pengar, så många verkstäder betalar tex inte för att ha tillgång till VIDA.

Så det man bör göra, om man ska lämna bilen till en icke auktoriserad verkstad, det är att fråga om dom faktisk har dessa verktyg.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!