Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s0924
#1381628
Undrar var mina snabbsvar tar vägen... Försöker via Besvara istället...

Nåväl; tack för era tips! Det är suveränt att kunna få kompetenta svar på ”dumma” frågor av er här på forumet! Heders! Jag ska prova med 1l med plugg och därefter 1 liter som får rinna igenom utan plugg. Sedan nytt filter och ny olja. Känns som att oljebytet förädlats på ett billigt och bra sätt! ;-)
av Erik Å
#1381633
Samla upp sköljningarna i var sin bytta så du kan analysera hur mycket smuts det blir i respektive.
Bra att veta till nästa oljebyte, då kan du optimera proceduren :-)
Användarvisningsbild
av Hygglo
#1381952
Köp dubbelt så mycket olja som krävs för ett byte. Å byt 1 gång och en gång till efter att du kört ett par mil.. Sköljt å klart..
Användarvisningsbild
av Hygglo
#1381960
Ja kör du inte skitlångt mellan bytena så.. Skulle jag gjort.. Fadt biltema olja är så pass billig så jag skulle kört på "rätt" olja båda gångerna..
av frippe64
#1381962
Hygglo skrev: tis 26 maj 2020, 16:58 Köp dubbelt så mycket olja som krävs för ett byte. Å byt 1 gång och en gång till efter att du kört ett par mil.. Sköljt å klart..
Varför då? Måste vara mycket bättre att halvera bytesintervallet.
av MickeM
#1381963
s0924 skrev: tis 26 maj 2020, 17:36 Är det ok med A3-olja som sköljolja och ordinarie A5 sedan? Byte av oljefilter båda gångerna?
Absolut!
Och A3 duger gott även som ordinarie olja, förutsatt att du inte ämnar köra 3000mil utan att byta.
Jag har A3/B4 själv i min 2005. 5w 40.

OBS, ska du promt köra efter bilens servicepåminnelse ska du ha korrekt klassning. Annars kör du för långt för oljan i fråga

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]