Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Intercler
#1381420
Hej!



Har en Marieholm Concorde med en Aq140, eller en B21:a som är ombyggd. Har bränsle/tändning men den vill inte starta, kontrollerat kam/vev m.m

Tog ett kompressionsprov på den idag och det var 9 / 5,5 / 6 / 5,5 , efter några droppar olja i cylindrarna så är samtliga ca 10kg.

Undrar om det kan vara orsaken till att den inte vill starta? Den tänder till ibland och går några sekunder, går väldigt ojämnt/oroligt för att sedan dö.





Mvh
av Rådlös
#1381456
Njaaa… 5,5 är ju inte så mycket.
Du säger att den är ombyggd. Är det något du har gjort nu?
Du har alltså tagit en bilmotor och satt på marindelarna, förgasare, kylsystem och avgaslimpa m.m? (Har du bytt till marinkamaxeln?)
Om det är så, då är du väl medveten om att vevaxelns nollpunktmarkering inte stämmer med bilmotorn och båtmotorn? Det beror på att sjövattenpumpen tar för mycket plats. Om jag minns rätt, skall du ställa 10° bakåt (?) Kolla upp detta och prova också. Har du rört något mer, fördelaren t.ex? Det går att sätta den fel om man har haft ur den.
av Intercler
#1381527
Tror det är en ombyggd bilmotor, dock av tidigare ägare. Kan bifoga bild sedan, sitter en weber 36/36 dcd, och ett extraktorgrenrör som är vattenmantlat. Sjövattenpumpen sitter på en axel utifrån axeln som går till fördelaren. Fördelaren står på markeringen när kammen/veven står på sina markeringar.

Jag fick igång den igår och kunde köra den varm, den går ganska dåligt om man inte håller den på ett jämt varv, ca 2500rpm. Gjorde ett kompressionsprov igen och samtliga ligger på ca 9,5kg
av Rådlös
#1381626
OK! Jag ser direkt att detta är väldigt mycket "special-special" så det är inte så lätt att förutsäga några tänkbara fel. Man måste nog se motorn mer på plats annars blir det lätt bara en "gissningslek" på kända och okända fel. Men för ordningens skull kan jag nämna att jag har haft en Flipper Flash med en AQ 125/280 och det var just en marinmodell av B21. Men hoppas du får en lösning på orsaken.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1381708
På dessa motorer är det ovanligt med choke och man startar dom genom att pumpa in bensin i motorn med acc.pumpen i förgasaren, vilket gör att det tar tid att få motorn att gå riktigt efter kallstart. Det är heller inte ovanligt med vatten i bensinen när det stått över vintern. Vad har du för kylsystem på den? Marinmotorer byggda på B21/B23 motorer hade från fabrik sötvattenkylda motorer med värmeväxlare och sjövattenkyld avgaslimpa av gjutjärn, B20 motorer var sjövattenkylda och även då sjövattenkyld avgaslimpa avgjutjärn. Förmodligen (om motorn är sjövattenkyld) har det då suttit en B18/B20 motor (eller något annat) i från början. Penta använde både Ford och Chevrolet motorer (gör även idag).
Börja med att göra dig säker på att det inte finns vatten i bensinen (häll i E85 till 10% av bränslemängden), byt bränslefilter och byt/rengör vattenavskiljaren (är där ingen så montera en). Gå sedan igenom tändsystemet och byt brytare, kondensator, lock, rotor, tändkablar och tändstift. Att det är 5 kg kompressionstryck på en motor som stått länge är inget alamerande, den har kanske inte blivit rätt "konserverad" när den ställdes undan sist. Lycka till, själv är jag snart färdig med "vårrustningen" på min Flipper 620 med en Suzuki 90DF motor. Det är en 4-Takt 4-cyl. Utombordsmotor med insprutning. Den har 2 st bränslefilter på motorn och en vattenavskiljare med filter l motorbrunnen. Jag tömmer bränslesystemet på motorn på hösten genom att varmköra motorn från en dunk med 4% oljeblandad bensin och sedan koppla loss slangen och låta motorn gå tills bensinen är slut. Startar på våren med samma bensindunk och häller sedan i 10 l E85 när jag tankar upp den vid sjösättning. Tanken rymmer c:a 110 l. Det är ju extra känsligt med vatten på en insprutningsmotor.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]